reklama
PodróżeSilesia Flesz najnowsze informacje

Znów podwyżka na A4 Katowice – Kraków

Podwyżka na autostradzie A4 Katowice – Kraków od kwietnia. Stalexport złożył już wniosek w GDDKiA.

Ostatnia podwyżka na A4 Katowice Kraków była tu w lipcu 2022. Teraz będzie kolejna

Firma Stalexport Autostrada Małopolska złożyła 31 stycznia 2023 wniosek do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad SAM S.A. występuje o zgodę na zmianę od 3 kwietnia 2023 stawek opłat za przejazdy. Zgodna GDDKiA nie ma jednak znaczenia. Nawet jeśli urząd się nie zgodzi, podwyżki zostaną wprowadzone. Można tak wnioskować na przykładzie poprzednich podwyżek i kurtuazyjnych sporów między GDDKiA a SAM.

Nowe stawki na A4 Katowice – Kraków dla aut osobowych:

  • dla kategorii 1 (pojazdów innych niż motocykle) – drożej o 2 zł, z kwoty 13 PLN do kwoty 15 PLN;
  • dla kategorii 2, 3, 4 i 5 – podwyżka o 6 zł, z kwoty 40 PLN do kwoty 46 PLN.

Powyższe stawki obowiązywać będą na każdym z dwóch Placów Poboru Opłat (PPO) – w Mysłowicach i Balicach.

Tak, dobrze liczycie. To znaczy, że od kwietnia 2023 będziemy płacić za przejazd 60 km autostrady 30 złotych. To 20 groszy za kilometr. Między bramkami Balice i Brzęczkowice jest 48 km, i to tu pobierane są opłaty, ale trzeba pamiętać, że Stalexport zarządza też ok. 10-km odcinkiem A4 aż do węzła Murckowska w Katowicach. On jest darmowy.

To kolejna podwyżka w ciągu roku! Do 4 lipca 2022 za przejazd np. samochodem osobowym płaciliśmy dwa razy po 12 zł. Od lipca – po 13 zł.

– Zmiana stawek opłat za przejazdy koncesyjnym odcinkiem A4, o którą wnioskujemy do GDDKiA, jest skutkiem ogólnej sytuacji gospodarczej, która wpływa także na naszą działalność. W jej centrum jest dbałość o utrzymanie drogi i infrastruktury towarzyszącej w odpowiednim standardzie. Decyzja o poprzedniej zmianie, z kwietnia 2022 r., nie uwzględniała szczególnie wysokiego stopnia inflacji odnotowanej za ubiegły rok – komentuje Rafał Czechowski, rzecznik prasowy SAM SA. – W perspektywie zmiany stawek opłat, szczególnie ważna jest decyzja o utrzymaniu rabatu dla użytkowników aplikacji i elektronicznego poboru opłat A4Go, poruszających się samochodami osobowymi – dodaje.

Stalexport złożył pismo do GDDKiA

-Koncesjonariusz autostrady A4 Katowice-Kraków złożył do GDDKiA wniosek o zgodę na zmianę stawek opłat za przejazd dla wszystkich kategorii pojazdów od 3 kwietnia – informują przedstawiciele SAM. I dodają: Kierowcy samochodów osobowych płacący aplikacją lub A4Go nadal będą mogli podróżować taniej.

Kierowcy aut osobowych, korzystający np. z aplikacji, zapłacą po 13 zł na każdej bramce, więc w sumie 26 zł. Wysokość bonifikaty dla pojazdów kategorii 2 i 3, która będzie obowiązywała dla tych kategorii pojazdów od 3 kwietnia br., zostanie odrębnie skonsultowana z GDDKiA.

W piśmie złożonym 31.01 do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad koncesjonariusz autostrady A4 Katowice-Kraków wnioskuje o zmianę stawek opłat za przejazd dla wszystkich kategorii pojazdów. Kierowcy samochodów osobowych korzystający z płatności automatycznych będą objęci rabatem w wysokości 13 proc.

Rabat na przejazdy A4 Katowice Kraków

Tańsze przejazdy autostradą A4 Katowice-Kraków zapewni kierowcom samochodów osobowych wnoszenie opłat:

  • przy pomocy aplikacji do videotollingu (odczytu tablicy rejestracyjnej)
  • elektronicznego poboru opłat A4Go.

Przejazdy automatyczne są też sprawniejsze, m.in. dzięki osobnym pasom, których liczba zwiększyła się do trzech z dziesięciu w każdym kierunku. Kierowcy samochodów osobowych już od ponad trzech lat, rezygnując z gotówki bądź karty, korzystają z rabatu na przejazdy. Zarządca A4 wydał już blisko 52 tysiące urządzeń do elektronicznego poboru opłat A4Go i odnotował ponad 1,6 mln zarejestrowanych użytkowników videotollingu. Udział płatności automatycznych w transakcjach na bramkach wynosi już ok. 44 proc.

Koncesjonariusz planuje utrzymać rabat dla transakcji automatycznych. To elektroniczny pobór opłat A4Go i Telepass. A także videotolling z aplikacjami: Autopay, SkyCash, mPay, IKO oraz z kartami ORLEN Flota. realizowanych za przejazd samochodami osobowymi. Od 3 kwietnia 2023 opłaty dla tego typu transakcji, zgodnie z wnioskiem złożonym do dyrektora GDDKiA, będą o 2 zł niższe od stawki cennikowej. To znaczy, że wyniosą 13 zł na każdym PPO.

Do kiedy Stalexport ma koncesję na A4?

Przypomnijmy. A4 Katowice – Kraków to pierwsza prywatna autostrada w Polsce. Spółka Stalexport Autostrady uzyskała koncesję na zarządzanie nią w 1997 roku. Obowiązuje do 2027 roku. Spółka musiała też dostosować drogę do wymogów płatnej autostrady. Ta koncesja została przeniesiona w 2004 roku do specjalnie w tym celu utworzonego podmiotu – Stalexport Autostrada Małopolska S.A. Od połowy 2006 roku Spółka wchodzi w skład włoskiej grupy kapitałowej Atlantia (która m.in. zarządza lotniskami). Atlantia ma ok. 62 proc. udziałów w spółce SA, pozostałe 38 proc. należy do mniejszych akcjonariuszy.

Co po zakończeniu koncesji? – Przewiduję, że nie będziemy przedłużać koncesji dla SAM na odcinek autostrady A4 między Katowicami a Krakowem. W 2027 r. państwo polskie przejmie odpowiedzialność za zarządzanie tym odcinkiem – powiedział minister Adamczyk latem 2022.  

Czy A4 będzie darmowa?

Autostrada A4 będzie darmowa? Minister: To moje marzenie

 

 

Pokaż więcej

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button