Gliwice: Wielka przebudowa w Łabędach
Rusza przebudowa stacji Łabędy. Pierwszy etap prac rozpocznie się w środę, 13 listopada. Wszystkie prace potrwają 3 lata i są związane z koniecznością wprowadzenia nowej organizacji ruchu, która w największym stopniu dotknie kierowców.
Zadanie, z którym zmierzą się drogowcy w Łabędach, będzie skomplikowane, między innymi ze względu na konieczność obniżenia terenu o prawie 4 metry. Dlatego wykonawca miejskiej inwestycji – firma Eurovia Polska SA – w pierwszej kolejności zajął się przebudową infrastruktury podziemnej związanej z odwodnieniem. Jednocześnie wszystkie działania drogowców będą musiały być dostosowane do frontu robót spółki PKP PLK i wykonawcy prac kolejowych, firmy „Trakcja SA” – z uwagi na konieczność przyszłych rozbiórek części nasypów kolejowych, uzależnionych od ustalonej przez PKP PLK organizacji ruchu pociągów.
Przebudowa w Łabędach. Zmiany organizacji ruchu
- Ulica Narutowicza zostanie zamknięta dla ruchu. Dojazd do niej możliwy będzie od strony ulicy Wolności lub ulicy Różanej,
- na ulicy Strzelców Bytomskich zostanie wprowadzony ruch wahadłowy z tymczasową sygnalizacją świetlną,
- przejazd pod wiaduktem kolejowym u zbiegu ulic Głównej i Strzelców Bytomskich będzie odbywał się tylko w jednym kierunku (od strony ulicy Strzelców Bytomskich),
- w rejonie skrzyżowania ulic: Staromiejskiej, Głównej i Wolności pojazdy będą przekierowywane na wybudowany na czas robót przejazd tymczasowy.
W zakresie przebudowy przez kolejową spółkę układu torowego w rejonie stacji Gliwice Łabędy, w jej sąsiedztwie (pod przyszłym wiaduktem kolejowym nad ul. Strzelców Bytomskich) powstanie czterowlotowe rondo turbinowe. Zbierze ono ruch z ulic Przyszowskiej, Staromiejskiej, Strzelców Bytomskich i Głównej. Rozbudowany zostanie też fragment ul. Staromiejskiej w rejonie poszerzanego przez PKP PLK wiaduktu przy śluzie, a zlikwidowany będzie przejazd kolejowo-drogowy w poziomie szyn na przedłużeniu ul. Wolności.
W ramach organizacji węzła przesiadkowego w rejonie nowej stacji Gliwice Łabędy powstaną zatoki dla autobusów, parkingi park&ride dla zmotoryzowanych oraz bike&ride dla rowerzystów, a także ciąg pieszo-rowerowy (długości ok. 80 m) i droga dla rowerów (o łącznej długości blisko 800 m). Przebudowie ulegnie również infrastruktura podziemna kolidująca z inwestycją – powstanie nowe oświetlenie uliczne wraz z kanalizacją deszczową.