A4 Katowice – Kraków to żyła złota. Coraz więcej aut i zysku
Coraz więcej aut na A4 Kraków – Katowice, choć kierowcy zarzekają się, że omijają „najdroższą autostradę w Polsce”. Stalexport Autostrady: rośnie liczba aut. Oto przychody i wyniki za pierwszy kwartał 2023
W dniu, kiedy kierowcy na dobre utknęli w korkach na A4 Katowice – Kraków, bo zaczął się kolejny remont, zarządca trasy pochwalił się wynikami finansowymi. Słowo „pochwalił” nie jest adekwatne, bo takie raport spółka musi przygotowywać regularnie, ale faktem jest – że jest się czym chwalić. Przychody Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady wyniosły w I kwartale 2023 roku ok. 103,3 mln zł. To o 13 proc. więcej niż w pierwszym kwartale poprzedniego roku. – Na wynik ten wpłynęły: wzrost natężenia ruchu oraz zmiana stawek opłat za przejazd autostradą A4 Katowice-Kraków wprowadzona od 4 lipca 2022 r. dla wszystkich kategorii pojazdów – informują przedstawiciele spółki Stalexport Autostrada Małopolska. Przypomnijmy, że od kwietnia 2023 stawki ponownie są wyższe, więc dane za drugi kwartał będą pewnie jeszcze wyższe.
Ile aut na A4 w 2023?
Coraz więcej! W pierwszym kwartale 2023 roku średnie natężenie ruchu na autostradzie A4 Katowice–Kraków wzrosło o 0,9 proc. w stosunku do I kwartału 2022 roku i wyniosło 43,9 tys. pojazdów na dobę.
W przypadku samochodów osobowych wzrost natężenia ruchu ukształtował się na poziomie 0,7
proc., z kolei ciężarowych – na poziomie 1,5 proc. To o tyle istotne dane, że autostradą A4 Katowice – Kraków, w przeciwieństwie do innych autostrad w Polsce, jeździło zawsze o wiele więcej osobówek niż ciężarówek (15 proc. do 85 proc.)
A4 Kraków – Katowice darmowa? Rząd obiecuje
Zysk operacyjny SAM
EBIDTA, czyli zysk operacyjny Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady S.A. wyniosła 60,7 mln zł, czyli o ok. 5,1 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Z kolei zysk netto ukształtował się na poziomie ok. 37,3 mln zł tj. o ok. 15,4 proc. wyższym niż osiągnięty w I kwartale ubiegłego roku.
Na wynik EBIDTA I kwartału 2023 r., poza przychodami osiągniętymi z tytułu poboru opłat, wpływ miały także wyższe koszty własne sprzedaży, które wyniosły ok. 49,5 mln zł tj. o 29,4 proc. więcej niż w I kwartale 2022 r. W kosztach tych ujęto koszty utworzenia rezerw na wymianę nawierzchni (ponad 20 mln zł w I kw. 2023 r. wobec 10,5 mln zł w I kw. 2022 r.).
Z kolei na zysk netto, poza wymienionymi powyżej czynnikami, wpłynęły także znacząco wyższe przychody finansowe netto – w badanym okresie wyniosły one dodatnio blisko 7 mln zł
(w I kw. 2022 r. odnotowano w tej pozycji wartość ujemną tj. – 2 mln zł), a główną pozycję stanowiły przychody z tytułu odsetek od długoterminowych lokat bankowych.
Grupa Kapitałowa Stalexport Autostrady jest nadal zorientowana na rozwijanie automatycznych metod płatności – videotollingu (w tej chwili powiązanego z czterema aplikacjami: Autopay, SkyCash, IKO, mPay) oraz elektronicznego poboru opłat A4Go i Telepass. Te formy wnoszenia opłat są najszybsze i najwygodniejsze, a dla kierowców samochodów osobowych tańsze o 13 proc. Udział płatności automatycznych w transakcjach na bramkach wynosi już ponad 40 proc. i systematycznie rośnie.
Utrudnienia na A4 Katowice – Kraków
Tymczasem na autostradzie i sąsiedniej S1 kierowcy stoją w korkach. To przez remonty, jakie się tu toczą.
Zjazd z autostrady drogi S1 w kierunku Katowic zamknięty będzie do drugiej połowy maja 2023 r.
- na jezdni w kierunku do Krakowa pod wiaduktem, 2 zwężone pasy ruchu z ograniczeniem prędkości do 60 km/godz. Na łącznicy węzła relacji Łódź- Kraków(włączenie ruchu z drogi S1 na A4) ustawiony jest znak „STOP”,
- na jezdni w kierunku do Katowic pod wiaduktem, 2 zwężone pasy ruchu z ograniczeniem prędkości do 60 km/godz. Na łącznicy węzła relacji Cieszyn-Katowice(włączenie ruchu z drogi S1 na A4) ustawiony jest znak „STOP”,
- na drodze S1, na obu jezdniach (w kierunku do Łodzi oraz do Cieszyna) w rejonie wiaduktu nad A4 – 2 zwężone pasy ruchu z ograniczeniem prędkości do 60 km/godz.