Aż trudno uwierzyć. Koniec remontu węzła Brzęczkowice
Koniec remontu węzła Brzęczkowice na A4 i S1. Stalexport zakończył prace, wszystkie łącznice są otwarte.
Zmiany na skrzyżowaniu autostrady A4 Katowice – Kraków i ekspresowej drogi S1 z południa regionu do lotniska w Pyrzowicach. Tym razem – na lepsze. Dobiegł bowiem końca kolejny etap remontu węzła. Znów możemy jeździć przez dwa, do tej pory zamknięte zjazdy. To koniec remontu węzła Brzęczkowice. Oto komunikat zarządcy A4:
– Od czwartku 9 listopada 2023 na węźle Brzęczkowice w Mysłowicach (skrzyżowanie autostrady A4 z drogą ekspresową S1) kierowcy mogą już korzystać z łącznic relacji Cieszyn-Katowice i Katowice-Łódź. Zakończyły się główne prace remontowe na tym węźle (km 349) – informuje Stalexport. Co jeszcze zmienia się na węźle Brzęczkowice?
Remont węzła A4/ S1
Przypomnijmy. Remont tych łącznic trwał od września. Nie trzeba nawet przypominać, jak duże utrudnienia powodował. Ale teraz kierowcy mogą odetchnąć. To już koniec.
– Wraz z otwarciem łącznic kończą się utrudnienia na remontowanym od stycznia tego roku węźle Brzęczkowice. Do zrealizowania pozostały jeszcze prace wykończeniowe na wylocie łącznicy Katowice-Cieszyn, gdzie ustawiony jest znak STOP, oraz wymiana barier ochronnych na drodze S1 – dodają przedstawiciele Stalexportu.
Celem remontu było zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników węzła. Stalexport zrobił to poprzez poprawę równości nawierzchni jezdni, jej nośności i właściwości użytkowych oraz właściwe odwodnienie korpusu drogowego i zabezpieczenie antykorozyjne. Poprawiono także estetykę wybranych elementów wiaduktu.
Jednak Stalexport zapowiada kolejne remonty, na innych odcinkach. Będzie ich sporo. Powód? – Odpowiednie utrzymanie infrastruktury autostradowej (w tym nawierzchni i obiektów inżynieryjnych) wynika z obowiązujących przepisów i jest wymogiem Umowy Koncesyjnej i wynikającej z niej konieczności przekazania w roku 2027 autostrady A4 stronie publicznej w dobrym stanie technicznym.
Koniec koncesji na A4
Przypomnijmy, że już wiosną rząd PiS zapowiedział, że koncesja na A4 Katowice – Kraków nie zostanie przedłużona i w 2027 roku A4 stanie się autostradą rządową. A4 Katowice – Kraków to pierwsza polska autostrada, zarządzana przez koncesjonariusza. A4 Katowice – Kraków powstała na bazie drogi powstałej w latach 70. i 80. Spółka Stalexport Autostrady uzyskała koncesję na zarządzanie A4 Katowice – Kraków w 1997 roku. Wtedy Polska była za biedna, by samodzielnie budować trasę. Pierwsze opłaty zarządca pobrał od kierowców w poniedziałek 5 kwietnia 2000 roku.
Kiedy A4 będzie darmowa?