Budowa Drogowej Trasy Średnicowej w Gliwicach idzie pełna parą! [ZDJĘCIA] Tak wygląda DTŚ w Gliwicach
2,5 roku – tyle czasu minęło od rozpoczęcia budowy drugiej części Drogowej Trasy Średnicowej w naszym mieście – od ul. Kujawskiej do Drogi Krajowej nr 88. To bardzo skomplikowana inwestycja o wartości około miliarda złotych. Na trasie o długości 5,6 km powstaje 11 powiązań z miejskim układem drogowym, mosty i wiadukty, a także prawie 500-metrowy tunel pod ulicami Zwycięstwa i Dworcową. Na co dzień na placu budowy uwija się prawie 400 robotników i operatorów oraz pracuje prawie pół tysiąca różnego rodzaju maszyn i urządzeń. Postęp robót widać gołym okiem.
Na odcinku pomiędzy Drogą Krajową nr 88 a ul. Jana Śliwki przygotowywana jest podbudowa pod przyszłą jezdnię. Nad ul. Jana Śliwki stoi już wiadukt. Obecnie trwa budowa murów oporowych i nasypów, oraz nowego mostu nad Kłodnicą – powstała już jedna nitka ustroju nośnego tego obiektu. Do nowych parametrów jest dostosowywane także skrzyżowanie ulic Orlickiego i Nadrzecznej. W związku z tym 29 czerwca na fragmentach tych ulic wprowadzono ruch wahadłowy. Utrudnienia w tym miejscu potrwają do końca sierpnia.
Gotowy jest już wiadukt nad DTŚ w ciągu ul. Sienkiewicza. Aktualnie w tym rejonie powstają nasypy dojazdowe, a także rondo i łącznica, która umożliwi dotarcie do DTŚ z ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Najbardziej intensywne prace prowadzone są w obrębie przyszłego tunelu pod ul. Zwycięstwa i Dworcową. Postawiono ściany i zabetonowano 35 z 41 segmentów stropów. Powstaje kanalizacja, drenaże oraz sieć hydrantowa. Dobiegają końca roboty ziemne – cały tunel jest już przekopany!
Trwa także budowa nowego wiaduktu i kładki w ciągu ul. Częstochowskiej. Powstały ściany szczelinowe i fundamenty, na których wzniesione zostaną obydwa obiekty. W tym tygodniu rozpocznie się betonowanie. Z kolei wiadukt i kładka dla pieszych nad DTŚ pomiędzy ulicami Robotniczą i Franciszkańską udostępniono już mieszkańcom w maju. W tym miejscu poprowadzono objazd dla zamkniętego odcinka ul. Królewskiej Tamy, gdzie trwa kompleksowa przebudowa fragmentu drogi, który przebiega pod wiaduktem „średnicówki” tak, aby dostosować ulicę do wjazdów i zjazdów z DTŚ. W tej części miasta w przyszłym tygodniu wprowadzone zostaną kolejne zmiany w ruchu.
6 lipca zostanie zamknięte dla ruchu skrzyżowanie ulic Jagiellońskiej, Hutniczej i Franciszkańskiej. W tym miejscu powstanie rondo łączące te ulice z DTŚ. Na czas prowadzonych prac ulica Błogosławionego Czesława – na odcinku od ul. Zabrskiej do Paulińskiej, będzie dwukierunkowa. Natomiast na ul. Paulińskiej (wjazd od ul. Błogosławionego Czesława) oraz ul. św. Cecylii (wjazd od ul. Franciszkańskiej) zostanie wprowadzony ruch jednokierunkowy. Zmiany będą obowiązywać do końca września.
Jednocześnie zostanie rozebrany fragment ul. Hutniczej, łączący ulice Jagiellońską i Franciszkańską z ul. Wincentego Pola i Robotniczą. W tym miejscu będzie przebiegała „średnicówka”. Piesi i zmotoryzowani, którzy będą chcieli przedostać się na drugą stronę DTŚ, będą korzystać z kładki i wiaduktu łączących ulice Franciszkańską i Robotniczą. W miejscu, gdzie budowany odcinek „średnicówki” będzie łączył się z pierwszą – otwartą pod koniec ubiegłego roku – częścią DTŚ, powstaje most nad Kłodnicą. 500-metrowy obiekt jest prawie gotowy. Do zabetonowania zostało ostatnie przęsło. Oddanie do użytku całej śródmiejskiej części Drogowej Trasy Średnicowej jest planowane na wiosnę przyszłego roku.<.>