Co dalej z wiaduktem nad Roździeńskiego w Katowicach? Jest podparty od dwóch lat
GDDKiA nie ma pieniędzy na remont. Wiadukt nad Roździeńskiego, czyli S86 w Katowicach, będzie więc nadal tymczasowo podparty, dopóki nie znajdzie się finansowanie. Remont będzie wielki, bo trzeba wyburzyć stare obiekty i postawić nowe.
Każdego dnia trasę między Katowicami i Sosnowcem pokonuje ponad 112 tys. pojazdów. Wszystkie przejeżdżają S86 pod wiaduktem mniej więcej koło Ikei i Carrefoura. Tak, to ten wiadukt nad Roździeńskiego, który jest podparty od dwóch lat. Górą biegnie ulica Bohaterów Monte Cassino. Wiadukt jest w bardzo złej kondycji, ma już ponad 30 lat i nigdy nie przeszedł gruntownego remontu! W 2019 roku, jesienią, GDDKiA, w oczekiwaniu na remont, pracując nad uzgodnieniami i pozyskaniem finansowania, podparła wiadukt tymczasowymi podporami. Bo wiadukt mógł po prostu runąć. I te podpory tymczasowo stoją tam już trzeci rok. I jeszcze postoją.
Choć już w grudniu 2021 GDDKiA pochwaliła się, że trwa projektowanie przebudowy wiaduktów drogowych w ciągu ulicy Bohaterów Monte Cassino nad drogą ekspresową S86 w Katowicach, zimą 2022 wiadomo, że nie ma pieniędzy na ten remont. – Nie mamy zapewnionego finansowania – potwierdził TVS Marek Prusak z katowickiego oddziału GDDKiA. Dodaje, że przebudowa będzie polegać na dostosowaniu parametrów drogi do obecnych wymogów. Ale na razie w tej sprawie nic się nie dzieje.
Trzeba będzie burzyć wiadukty i stawiać na nowo
Ale w styczniu 2022 wojewoda śląski wydał obwieszczenie, dotyczące zmiany nazwy tego zadania. Aktualna nazwa inwestycji brzmi: rozbiórka istniejących wiaduktów drogowych i budowa w ich miejscu nowych w ramach zadania „przebudowa wiaduktów drogowych w ciągu ulicy Bohaterów Monte Cassino nad drogą ekspresową S86 w Katowicach.
Wiadomo więc, że wszystkie obiekty – a nad S86 w tym miejscu są aż trzy – trzeba będzie wyburzyć i postawić na nowo. Każda jezdnia Monte Cassino to bowiem osobny obiekt, osobno „biegną” rury. Remont będzie więc łączył się z dużymi utrudnieniami dla kierowców, bo na Roździeńskiego i bez tego są korki.
Już jesienią 2019, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zleciła opracowanie dokumentacji projektowej dla wiaduktu. Ale już wtedy GDDKiA szacowała, że remont wiaduktów to kwestia kilku lat.
Wiadukt nad Roździeńskiego to część ulicy Bohaterów Monte Cassino, łączącej dzielnice Bogucice i Zawodzie. Droga ma po dwa pasy w każdą stronę. Ostatni odcinek tej trasy powstał w latach 2002-2003. Miała być częścią planowanej obwodnicy Katowic do Siemianowic.
Czytaj też:
Nowe przepisy ws tablic rejestracyjnych w 2022
W styczniu GDDKiA podsumowała rok 2021 i zapowiedziała inwestycje na 2022. Będzie dziać się sporo, ale nie na S86 w Katowicach.
– Obecnie realizujemy 95 zadań z rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych o długości prawie 1264 km i wartości 48,9 mld zł, a także 14 obwodnic z Programu budowy 100 obwodnic o długości ok. 110 km i wartości 1,9 mld zł. Na etapie przygotowania są kolejne zadania o długości niemal 2,6 tys. km. Przed nami więc mnóstwo wyzwań, o których powinniśmy rozmawiać i na które powinniśmy się przygotować – powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.