Droga rowerowa w Rudzie Śląskiej jak tor przeszkód? Rowerzyści zamiast pedałami kręcą głową
Obecnie ni to parking, ni chodnik. Wkrótce ma się to zmienić. Teren przed Miejskim Centrum Kultury w Rudzie Śląskiej ma zostać przebudowany. Projekt, który ma domknąć rewitalizację centrum Nowego Bytomia, budzi jednak kontrowersje w środowisku rowerowym.
„Zostań prezydentem za 13 tysięcy! Jak to zrobić? TOP 5 Silesia Flesz
PREMIERA TOP 5 Silesia Flesz w każdą niedzielę o 19.50!
-Wjazd na taką drogę dla rowerów, to trzeba dwa razy skręcić o 90 stopni w prawo, czyli trzeba zwolnić, rozpędzić się na nowo, po 100 metrach trzeba będzie zahamować, skręcić w lewo, włączyć się do ruchu, odczekać. Z punktu widzenia płynności jazdy to jest gorzej niż było, bo tak naprawdę najbardziej niebezpiecznym punktem jest moment włączenia się do ruchu – mówi Tomasz Herud, wiceprezes Śląskiej Koalicji Rowerowej.
Śląsk Koalicja Rowerowa zwraca uwagę na fakt, że droga rowerowa nie będzie połączona z żadną inną infrastrukturą rowerową i w dodatku powstanie na 2/3 przebudowywanego odcinka. Dodatkowo nie wpisuje się w standardy dróg rowerowych przyjęte przez metropolię. Miasto już deklaruje, że pójdzie na ustępstwa.
-Wczoraj było spotkanie właśnie z przedstawicielami tych środowisk rowerowych. Ustaliliśmy dwie korekty do tego projektu i myślę, że wychodzimy naprzeciw tym oczekiwaniom, także będzie ten projekt realizował te założenia, które są w standardach rowerowych GZM – podkreśla Michał Pierończyk, wiceprezydent Rudy Śląskiej.
Zmieniony ma zostać wjazd i krawężnik. Projekt przebudowy powstał w 2016 roku.
-Takie problemy będą powstawały przypuszczam przy każdej inwestycji, jeżeli nie będzie porozumienia z organizacjami rowerowymi i nie będzie w Rudzie Śląskiej wdrożenia standardów rowerowych, które metropolia już zaleciła miastom do wdrożenia już jakiś czas temu – zaznacza Ewa Chmielewska, przewodnicząca Komisji Infrastruktury i Rozwoju Miasta UM Ruda Śląska.
Kontrowersje wzbudził także fakt, że metropolia do przebudowy dołożyła 300 tysięcy złotych. W GZM liczą na to, że uda się osiągnąć porozumienie i przypominają, że przy projektowaniu dróg rowerowych, gminy mogą skorzystać z konsultacji eksperckich, które oferuje Metropolia.
–Ta inwestycja jeszcze jest na bardzo początkowym etapie, a pogotowie też działa od niedawna. Zachęcamy miasta, żeby w każdej takiej sytuacji kiedy pojawiają się pewne wątpliwości zgłaszały się do nas i my w gronie ekspertów będziemy starali się doradzić takie rozwiązania, aby te drogi, które będą powstawały wpisywały się w te standardy – mówi Kamila Rożnowska, rzecznik prasowy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Przebudowa fragmentu ulicy Niedurnego zlokalizowanego przy Miejskim Centrum Kultury pochłonie nieco ponad milion złotych. W ramach przebudowy powstanie mały plac z ławkami i oświetleniem ledowym. We wszystko wkomponowana zostanie zieleń. Oprócz ścieżki rowerowej powstać ma także chodnik z płyt betonowych.
autor: Sandra Hajduk
Wybory 2020: Marklowice na prezydenta zagłosują tylko korespondencyjne. Są plusy i minusy
W Sosnowcu wpuszczą nadtlenek wodoru do lokali wyborczych!
Jura uratowana? Kopalni cynku i ołowiu pod Zawierciem nie będzie! [WIDEO]