DTŚ w Gliwicach otwarta! Dzisiaj w nocy pojadą nią kierowcy [ZDJĘCIA, WIDEO]
W Gliwicach trwa dwudniowy festiwal otwarcia Drogowej Trasy Średnicowej. Wart kilkaset milionów złotych projekt to jedna z najważniejszych inwestycji w historii miasta, a z pewnością taki, który zmienił na zawsze wygląd centrum Gliwic. Zniknęły niektóre kamienice, tzw. Balcerek – czyli miejskie targowisko u zbiegu ul. Zwycięstwa i Fredry, pojawiły się za to tzw. planty – czyli skwery nad ogromnym tunelem, przebiegającym przez ścisłe centrum Gliwic pod ulicami Dworcową i Zwycięstwa.
Wczoraj (19.03) gliwicki odcinek DTŚ – G2 – uroczyście przekazano do użytkowania. Ale jeszcze dzisiaj (20.03) jeździć po nim będą rowerzyści i chodzić całe rodziny, które wybierają się na nietypowy i jedyny spacer po Drogowej Trasie Średnicowej w Gliwicach. Jedyny – bowiem w nocy z 20 na 21 marca zostanie już puszczony ruch samochodów, a wtedy piesi i rowerzyści na DTŚ-kę wstępu mieć nie będą.
ZOBACZ ZDJĘCIA: TAK WYGLĄDA GLIWICKI ODCINEK DTŚ TUŻ PRZED PUSZCZENIEM RUCHU SAMOCHODÓW
-Fakt, że oddajemy do użytku DTŚ dowodzi, że tak naprawdę mamy metropolię, że ona już istnieje, nawet jeśli prace nie mamy jeszcze wszystkich związanych z nią rozporządzeń. Dzięki wspólnym działaniom miast i województwa, mimo trudności, zdołaliśmy zakończyć tę inwestycję. To droga, która łączy śląskie miasta, która ułatwia życie ich mieszkańcom – powiedział podczas uroczystości marszałek województwa śląskiego Wojciech Saługa.
ZOBACZ ZDJĘCIA: 19 I 20 MARCA DTŚ W GLIWICACH ZWIEDZAJĄ TYSIĄCE MIESZKAŃCÓW
Uroczystość przekazania ostatniego, gliwickiego odcinka DTŚ odbyła się w tunelu pod centrum miasta. W oficjalnych uroczystościach wzięło udział kilkaset zaproszonych gości, m.in. parlamentarzyści, samorządowcy a także projektanci i budowniczowie drogi. -Nie byłoby dzisiejszego sukcesu bez woli, wysiłku i odwagi wielu ludzi, którzy mieli odwagę by wyznaczać takie cele jak Drogowa Trasa Średnicowa. To kolejny po strefie ekonomicznej, skrzyżowaniu autostrad i kompleksie Nowe Gliwice krok milowy dla rozwoju miasta – powiedział prezydent Gliwic Zygmunt Frankiewicz.
ZOBACZ ZDJĘCIA: RUCH SAMOCHODÓW NA DTŚ W GLIWICACH ZOSTANIE PUSZCZONY W NOCY Z 20 NA 21 MARCA
Drogowa Trasa Średnicowa to największa drogowa inwestycja Samorządu Województwa Śląskiego i druga obok autostrady A- 4 najważniejsza arteria województwa. Koszt budowy całej trasy od Katowic do Gliwic szacuje się na 3,4 mld zł – tylko dwa gliwickie odcinki (G1 i G2) pochłonęły ok. 1,2 mld zł. Urząd Marszałkowski wraz ze spółką DTŚ SA w Katowicach w imieniu samorządów miast realizuje inwestycję na podstawie porozumienia zawartego jeszcze w 1999 r. -Ten kto od pół wieku jeździ drogami naszego regionu, wie jakie znaczenie ma ta trasa. – powiedział premier Jerzy Buzek, honorowy obywatel Gliwic. -Powinniśmy dalej dążyć do integracji naszego regionu tak by wkrótce połączyć tą drogą Gliwice z Dąbrowa Górniczą – dodaje Buzek.
Nim droga ostatecznie zostanie oddana kierowcom, jeszcze dzisiaj (20 marca)trwać będą wydarzenia związane z otwarciem trasy. W sobotnie popołudnie przewidziano pokazy służb ratowniczych, akrobacji motocyklowych, piesze zwiedzanie tunelu a wieczorem pokaz łączący efekty świetlne i choreografię taneczną. W niedzielę przed południem po DTŚ będą jeździć rowerzyści i rolkarze a na koniec, w południe, odbędą się zawody rowerowe oraz nordic walking. Trasa zostanie otwarta dla kierowców w nocy z niedzieli na poniedziałek.
Oddawany do użytku ostatni liczący 5,6 kilometra odcinek G2, zlokalizowany w śródmieściu Gliwic, ma początek na istniejącym węźle DK 88 z ul. Portową, a kończy się na ul. Kujawskiej, granicząc z odcinkiem G1 Drogowej Trasy Średnicowej. Trasa ma po 2 pasy ruchu w każdym kierunku, a na odcinku zbudowano: 7 wiaduktów, 2 mosty oraz 4 kładki techniczne. Najciekawszym elementem jest półkilometrowy tunel zlokalizowany w ścisłym centrum Gliwic. Tunel wydrążono pod miastem stosując metodę zastosowaną przy budowie drugiej linii warszawskiego metra. Podziemny przejazd wyposażono w system 66 kamer, oświetlać go będzie 212 lamp ledowych oraz szereg systemów podnoszących bezpieczeństwo i komfort jazdy kierowców. „Dach” gliwickiego tunelu stanie się miejskim skwerem, ze ścieżkami łączącymi ulicę Zwycięstwa z ulicami Fredry i Dubois. Wokół nasadzono 244 drzew i krzewów, pojawiły się też elementy małej architektury: ławki, latarnie parkowe i kosze.
Historia budowy Drogowej Trasy Średnicowej sięga przełomu lat 70 i 80 ubiegłego wieku, kiedy powstały pierwsze prace koncepcyjne. W 1985 r. DTŚ zatwierdzono jako wieloletnie zadanie w programie inwestycyjnym państwa finansowane od 1986 do 1998 z budżetu centralnego. Od roku 1998 inwestycja została częściowo kredytowana ze środków Europejskiego Banku Inwestycyjnego zaciągniętych przez Rząd RP. Wówczas to trasę podzielono na dwie części: „WSCHÓD” – 12,3 kilometrowa część od węzła w Katowicach, przez Chorzów i Świętochłowice oraz „ZACHÓD” – 19,0 kilometrowa część od Rudy Śląskiej przez Zabrze do Gliwic.
Przebieg Drogowej Trasy Średnicowej wyznaczono w pobliżu centrów miast aglomeracji, by maksymalnie skrócić czas przejazdu. Liczący niemal 32 km odcinek z Katowic, przez Chorzów, Świętochłowice, Rudę Śląska, Zabrze aż do Gliwic, kierowca będzie w stanie pokonać w nieco ponad pół godziny. Z obliczeń budowniczych DTŚ na odcinku Katowice – Gliwice wynika, że przejazd skrócił się o ok. 26 procent, czas podróży o 76 procent, zużycie paliwa średnio o 47 procent, a spadek wypadków drogowych do 82 procent. Powstanie trasy skutkuje także znacznym spadkiem zanieczyszczenia środowiska naturalnego – dwutlenkiem węgla o 65 procent, a węglowodorami o 50 procent.