Ile zarobił zarządca na A4 do Krakowa? Stalexport podał kwoty
Za te pieniądze będą m.in. remonty jezdni na węzłach
360 mln przychodów i 95 mln zł zysku netto. Tyle zarobił zarządca autostrady A4 z Katowic do Krakowa w 2021 roku. Wyniki Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady S.A. Autostrada A4 przynosi zyski.
– W porównaniu do roku 2020, rok 2021 Grupa podsumowuje jednak wzrostem przychodów ze sprzedaży o 24 proc. oraz wzrostem zysku netto o 4 proc. W 2021 r. kontynuowano inwestycje mające na celu skrócenie czasu transakcji oraz zwiększenie przepustowości placów poboru opłat autostrady A4 Katowice-Kraków – czytamy w komunikacie Stalexportu. To ta firma zarządza autostradą A4. Wciąż na ich wynik finansowy wpływ miała pandemia, ale było już lepiej niż w 2020.
Autostrada A4 z Katowic do Krakowa jest płatna. Płatny odcinek wynosi ok. 50 km. Cały odcinek koncesyjny – ponad 60 km.
Ile aut było na A4 Katowice – Kraków w 2021?
Średnie natężenie ruchu wyniosło ok. 42,9 tys. pojazdów na dobę i było niższe o ok. 6 proc. w porównaniu do roku sprzed pandemii, czyli 2019. Za to o 17,5 proc. wyższe niż w 2020 roku.
- Ruch samochodów osobowych wzrósł w roku 2021 w stosunku do 2020 roku o 18,2 proc. i wyniósł ok. 35,2 tys. pojazdów na dobę
- ruch pojazdów ciężarowych wyniósł 7,6 tys. pojazdów na dobę i był o 14,6 proc. wyższy niż w roku 2020.
Przychody z tytułu poboru opłat w 2021 roku były o 24,5 proc. wyższe niż w 2020 roku i wyniosły 355,7 mln PLN.
- Przychody z tytułu opłat za przejazd samochodami osobowymi wyniosły 224,7 mln PLN, tj. o 31,3 proc. więcej niż w roku 2020
- natomiast przychody z tytułu poboru opłat za przejazd samochodami ciężarowymi były o 14,4 proc. wyższe niż w roku 2020 i wyniosły blisko 131 mln PLN.
Autostrada A4. Więcej przychodów, ruch wraca do normy
Na większą dynamikę wzrostu przychodów z opłat w stosunku do dynamiki wzrostu średniodobowego ruchu pojazdów wpłynęły: zmiana stawki opłat za przejazd pojazdami osobowymi od 1 października 2020 z 10 PLN do 12 PLN w przypadku stawki regularnej oraz z 7 PLN do 8 PLN w przypadku stawki preferencyjnej dla użytkowników płatności automatycznych oraz zmiany stawek wprowadzone 1 października 2021 r. zmiana wysokości stawki preferencyjnej za przejazdy pojazdami osobowymi z 8 PLN na 9 PLN, podniesienie stawek za przejazd pojazdami kategorii 2 i 3 z 20 PLN do 22 PLN i zniesienie stawek preferencyjnych za przejazd pojazdami ciężarowymi.
W 2021 roku Grupa Kapitałowa Stalexport Autostrady osiągnęła przychody na poziomie ok. 360,2 mln zł. Zysk netto wyniósł ok. 95,4 mln zł. Wynik EBIDTA Grupy Kapitałowej ukształtował się na poziomie ok. 205,6 mln zł, wyższym o 29,2 proc. niż w 2020 roku.
Stalexport Autostrady. Inwestycje w 2021
Wartość nakładów inwestycyjnych poniesionych przez Grupę wyniosła 50,2 mln PLN, o ponad 20 proc. więcej niż w 2020 roku i obejmowała przede wszystkim prace budowlane związane z odwodnieniem małopolskiego odcinka autostrady A4 Katowice-Kraków, modernizacją przepustów pod jezdnią autostrady oraz korektą układu drogowego na dojazdach do placów poboru opłat.
CZYTAJ TEŻ:
TO BYŁ NAJWIĘKSZY SAMOLOT ŚWIATA. MRIJA ZNISZCZONA
– Nie zwalniamy tempa w zakresie realizacji inwestycji, na które przewidujemy w 2022 roku wydatki rzędu ok. 76,5 mln zł, a na prace utrzymaniowe 72,4 mln zł. Będziemy prowadzić modernizację odwodnienia autostrady oraz przepustów. W planach mamy także remonty nawierzchni jezdni na węzłach autostradowych, remonty niektórych obiektów mostowych oraz ekranów akustycznych. Oczywiście wciąż stawiamy na dalszy rozwój elektronicznego systemu poboru opłat na zarządzanym przez nas koncesyjnym odcinku A4. Prowadzimy rozmowy z kolejnymi partnerami w celu dalszego poszerzania dostępu do videotollingu – mówi Emil Wąsacz, prezes zarządu.
W minionym roku kontynuowane były także działania zmierzające do skrócenia czasu transakcji oraz zwiększenia przepustowości placów poboru opłat autostrady A4 Katowice-Kraków. Videotolling, czyli pobór opłat oparty o odczyt tablic rejestracyjnych z wykorzystaniem aplikacji mobilnych, rozszerzono o nową aplikację IKO PKO Banku Polskiego, a dodatkowo powiązano go także z kartami flotowymi ORLEN. W styczniu 2022 roku uruchomiono jeszcze jedną aplikację – mPay. Zmieniona została także organizacja ruchu na placach poboru opłat, poprzez umożliwienie uruchomienia w każdym kierunku jazdy dodatkowych bramek przeznaczonych tylko dla płatności automatycznych, z bardziej czytelnym oznakowaniem tych bramek. Na kabinach inkasentów zainstalowane zostały zewnętrzne czytniki kart bankowych i flotowych. Te wszystkie działania nie tylko skracają czas transakcji, ale zapewniają także w dobie koronawirusa bezpieczeństwo podróżujących.
Stalexport na A4 będzie pobierał opłaty do 2027 roku
Przypomnijmy. Spółka Stalexport Autostrady uzyskała koncesję na zarządzanie autostradą A4 Katowice – Kraków w 1997 roku. Obowiązuje do 2027 roku. Ta koncesja została przeniesiona w 2004 roku do specjalnie w tym celu utworzonego podmiotu – Stalexport Autostrada Małopolska S.A. Od połowy 2006 roku Spółka wchodzi w skład włoskiej grupy kapitałowej Atlantia (która m.in. zarządza lotniskami). Atlantia ma ok. 62 proc. udziałów w spółce SA, pozostałe 38 proc. należy do mniejszych akcjonariuszy.