Jak się jedzie pociągiem do Wisły? Sprawdzamy!
Test nowego połączenia pociągiem z Katowic do Wisły. Nowe przystanki, kłopot na stacji Wisła Uzdrowisko i dlaczego warto uważać na stacji w Goleszowie. Dla TVS pisze Tomasz Szymczyk.
Nowy rozkład jazdy PKP od 11 grudnia. W około półtorej godziny dojedziemy od niedzieli z Katowic do Wisły. To o ponad godzinę krócej niż kilka lat temu, a wszystko dzięki gruntownej modernizacji linii, którą zakończyły właśnie PKP Polskie Linie Kolejowe. Do dyspozycji pasażerów są osobowe, a w weekendy także przyspieszone połączenia Kolei Śląskich i pociągi PKP Intercity. Są też dwa nowe przystanki – Ustroń Brzegi i Wisła Jawornik.
Pociąg do Wisły wraca po remoncie. Nowy rozkład jazdy
Ostatni raz pociągiem w Beskid Śląski dojechać można było w pierwszych miesiącach 2021 roku, gdy na moment wznowiono kursowanie pociągów między remontem odcinka Bronów – Skoczów a pracami między Skoczowem a Wisłą. Od ponad roku pociągi dojeżdżały tylko do Skoczowa, skąd jadąc do Ustronia lub Wisły trzeba było się przesiąść na komunikację zastępczą.
Od niedzieli 11 grudnia cały odcinek pokonują już pociągi. Zarówno w dni robocze, jak i dni wolne skorzystać można z ośmiu par połączeń Kolei Śląskich. W weekendy dominują pociągi przyspieszone. Nadal kursuje też pociąg z Gliwic przez Rybnik i Żory. W soboty i niedziele do Wisły Uzdrowiska dojeżdżają także dwie pary pociągów PKP Intercity – Kormoran z Olsztyna i Daszyński z Warszawy.
Infrastruktura była bliska śmierci
Linia całkowicie zmieniła się w sensie infrastrukturalnym. Stan torów przed remontem był bliski śmierci technicznej, dlatego prace były tak naprawdę budową linii od nowa. Pasażerowie do dyspozycji mają nowe perony. W Ustroniu Polanie nowy wysoki peron wyspowy zastąpił dotychczasowe z płyt niewiele przekraczających wysokość szyn. Niestety, całkowicie odcięło to peron od zabytkowego budynku, w którym kiedyś mieściła się kasa biletowa i poczekalnia. Oby nie stanowiło to dla niego wyroku. Dość problematyczne, przynajmniej w pierwszym dniu funkcjonowania, okazały się dla podróżnych wygrodzone przejścia z peronu 2 na stacji Wisła Uzdrowisko. Podróżni, którzy na ten peron wysiadali z pociągów, nie do końca w pierwszej chwili wiedzieli, jak dostać się z niego do miasta.
Nowością dla pasażerów są dwa nowe przystanki. Pierwszy z nich – Ustroń Brzegi – powstał w miejscu, gdzie niegdyś planowano zbudować przystanek Ustroń Poniwiec. Drugi to Wisła Jawornik, który jest następcą Wisły Obłaźca. Przystanek przeniesiono bliżej stacji Wisła Uzdrowisko. Po nim również pozostał drewniany budynek z czasów początków linii, w którym kiedyś działała kasa i pomieszczenie dla dróżnika. Lokalni społecznicy apelowali swego czasu o jego zachowanie. Oby tak się stało.
Z kolejną nowością podróżni będą mieli do czynienia w Goleszowie. Dwa połączenia w ciągu doby w dni robocze będą rozdzielane i łączone w Goleszowie. O co chodzi? Pociąg przyjeżdżający do Katowic o godz. 11.40 i odjeżdżający ze stolicy województwa o 11.56 będzie się składał z dwóch jednostek. W Goleszowie skład ten zostanie podzielony na dwa – jedna jednostka pojedzie do Cieszyna, a druga do stacji Wisła Głębce. W tym celu na stacji w Goleszowie, w połowie peronów, zainstalowano dodatkowe semafory.
Realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. projekt na odcinku Bronów (Chybie) – Wisła i Cieszyn poprawił kolejowe połączenia z Beskidem Śląskim. To zwiększa atrakcyjność turystyczną regionu. Kolej staje się bardziej konkurencyjna względem transportu samochodowego.
Co to za inwestycja?
Wykonano łącznie ponad 50 km torów oraz sieć trakcyjną. Zamontowano nowe rozjazdy oraz urządzenia, które poprawiają przepustowość linii. Sprawniejsze podróżowanie zimą zapewni elektryczne ogrzewanie rozjazdów. Poziom bezpieczeństwa zwiększa 77 przebudowywanych przejazdów kolejowo-drogowych i przejść dla pieszych. Wybudowane zostało lokalne centrum sterowania w Skoczowie. To miejsce, z którego dyżurni ruchu wspierani przez nowoczesne systemy komputerowe obsługują stacje Pierściec, Skoczów, Goleszów, Ustroń, Ustroń Polanę i Wisłę Uzdrowisko. Nowoczesne urządzenia zapewniają bezpieczniejsze i sprawniejsze podróże oraz przewóz towarów.
Projekt „Rewitalizacja linii kolejowych nr 694/157/190/191 Bronów – Bieniowiec – Skoczów – Goleszów – Cieszyn / Wisła Głębce” ma wartość prawie 460 mln złotych, z czego 85 proc. pochodzi z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020.