Kopciły, smrodziły, skrzypiały. Ikarusy. Pamiętacie je?
Ostatni Ikarus zjechał z trasy w Katowicach w grudniu 2016 roku. Dziś węgierskie autobusy jeżdżą co najwyżej na liniach turystycznych. Pamiętacie podróż na kręcącym się przegubie? Kierowcy do dziś uważają, że są bardzo wygodne do prowadzenia. Zobaczcie wideo o Ikarusach.
Ikarusy w Katowicach. Kopciły, smrodziły, skrzypiały na zakrętach. Ale i tak wielu z nas ma sentyment. Ikarus. Kultowy autobus. Od dawna Ikarusy nie jeżdżą już po drogach miast woj. śląskiego, ale gdy tylko jest jakaś motoryzacyjno-historyczna impreza z Ikarusem, zawsze przychodzi tłum. A kierowcy do dziś wspominają z sentymentem, jak wygodne były te pojazdy do prowadzenia.
Ikarusy w Katowicach od 1973 roku
To właśnie w woj. śląskim wyjechały na drogi po raz pierwszy w Polsce. Było to w roku 1973, czyli 50 lat temu! Pierwszy Ikarus trafił do floty ówczesnego WPK. – To był Ikarus serii 200 – precyzuje Paweł Szot, prezes firmy SimKol, która ma też w swoich garażach zabytkowe dziś już Ikarusy. Testy tych pojazdów na drogach trwały już w latach 60. XX wieku.
Ikarusy serii 200 szybko zdobyły uznanie zarówno wśród pasażerów, jak i kierowców. Ich pojemność i niezawodność sprawiły, że stały się nieodłącznym elementem polskiego krajobrazu z epoki PRL.
W Katowicach ostatni kurs węgierskiego autobusu miał miejsce w grudniu 2016 roku. Wówczas PKM w Katowicach miał egzemplarze z lat 1985 – 1992 o przebiegu… 2 mln kilometrów. W Gliwicach – w styczniu 2014. Tutejsze Ikarusy były z lat 1982 – 1998. A jako pierwszy z Ikarusów zrezygnował PKM w Świerklańcu, gdzie ostatni taki pojazd pożegnano wiosną 2012 roku.
W Polsce ostatni Ikarus zjechał z trasy w 2021 roku. A zatem to już dwa lata od czasu, jak nie słychać ich charakterystycznego silnika na ulicach i nie można jeździć na przegubie. Pozostały tylko egzemplarze, uruchamiana np. na liniach turystycznych.
Adrian Słupski, kierowca Ikarusa na zlocie tych pojazdów latem w Katowicach mówił: – Dla kierowcy to jest niezwykle komfortowy pojazd. Pod warunkiem, że autobus jest sprawny – zastrzega. – Wysokopodłogowy, nie czuć nierówności na drodze, to bardzo solidna i trwała konstrukcja – wylicza.
50 lat to nie aż tak dużo. A jednak w motoryzacji to inna epoka. W 2023 roku w Katowicach testowano autobus autonomiczny. Od wiosny 2024 ma wozić pasażerów.