Lotnisko czynne jak biuro. Planujecie lot w maju? Będą wielkie kłopoty dla pasażerów
Rząd wydał rozporządzenie: Ograniczamy loty!
Ograniczenia na lotniskach od 1 maja. Lotnisko im. Chopina i Modlin mogą działać tylko niecałe 8 godzin dziennie. Wielkie kłopoty dla pasażerów. LISTA PRIORYTETOWYCH TRAS
Stało się. W wyniku braku porozumienia w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, od niedzieli 1 maja 2022 dwa lotniska w Polsce będą działać w bardzo ograniczony sposób. Chodzi o porty w Warszawie: lotnisko Chopina i Modlin. Na obu samoloty mogą startować i lądować tylko w godzinach od 9.30 do 17. I tak będzie od 1 maja do 31 maja. To dlatego, że w wieżach braknie kontrolerów ruchu, którzy nie przyjęli zmienionego regulaminu wynagrodzenia. Więc nie będzie komu pilnować startów i lądowań czy bezpieczeństwa samolotów.
25 kwietnia 2022 zostało opublikowane rozporządzenie w tej sprawie. Powód? Przewidywany brak ciągłości zapewnienia służb żeglugi powietrznej w rejonie kontrolowanym TMA Warszawa, obejmującym Lotnisko Chopina w Warszawie oraz lotnisko Warszawa/Modlin.
I tak, od 1 maja operacje lotnicze w rejonie kontrolowanym TMA Warszawa, obejmującym Lotnisko Chopina w Warszawie oraz Modlinie mogą być wykonywane od godz. 9.30 do 17.00 czasu lokalnego. Przylot samolotu, który tego samego dnia planuje wylot musi nastąpić nie później niż do godziny 15:45 czasu lokalnego.
Oto trasy, które mają pierwszeństwo
Zgodnie z rozporządzeniem w celu zapewnienia największej możliwej dostępności usług regularnego przewozu lotniczego w TMA Warszawa pierwszeństwo mają operacje lotnicze na kierunkach:
- 1) Londyn – Heathrow (EGLL);
- 2) Londyn – Luton (EGGW);
- 3) Londyn – Stansted (EGSS);
- 4) Frankfurt (EDDF);
- 5) Nowy Jork (KJFK);
- 6) Chicago (KORD);
- 7) Paryż (LFPG);
- 8) Bruksela (EBBR);
- 9) Stambuł (LTFM);
- 10) Rzym (LIRF);
- 11) Amsterdam (EHAM);
- 12) Toronto (CYYZ);
- 13) Dubaj (OMDB);
- 14) Incheon (RKSI);
- 15) Monachium (EDDM);
- 16) Rzeszów (EPRZ);
- 17) Wiedeń (LOWW);
- 18) Tel Awiw (LLBG);
- 19) Oslo (ENGM);
- 20) Zurich (LSZH);
- 21) Dublin (EIDW);
- 22) Kopenhaga (EKCH);
- 23) Budapeszt (LHBP);
- 24) Wilno (EYVI);
- 25) Praga (LKPR);
- 26) Bukareszt (LROP);
- 27) Düsseldorf (EDDL);
- 28) Barcelona (LEBL);
- 29) Lizbona (LPPT);
- 30) Tbilisi (UGTB);
- 31) Berlin (EDDB);
- 32) Szczecin-Goleniów (EPSC).
Na powyższych trasach dopuszcza się priorytetowe wykonanie operacji lotniczej startu lub lądowania wyłącznie raz dziennie, przez jednego przewoźnika lotniczego, który przewiózł największą liczbę pasażerów na danej trasie w latach 2019–2021.
CZYTAJ WIĘCEJ O PROBLEMIE TU:
KONFLIKT W PAŻP I REAKCJE LINII LOTNICZYCH
Dodatkowe loty na lotniska w Warszawie i Modlinie mogą być wykonywane na innych trasach pod warunkiem zapewnienia służb żeglugi powietrznej oraz nieprzekroczenia deklarowanej pojemności TMA Warszawa.
Okęcie – 180 operacji, Modlin – 12
W ciągu godziny między 9.30 a 17 może się odbyć do 24 operacji lotniczych (start i lądowanie), zatem dziennie będzie można zrealizować do 180 operacji lotniczych.
Po wykorzystaniu liczby operacji na kierunkach wymienionych w rozporządzeniu, dostępnych do dalszego wykorzystania powinno zostać do 116 czasów na starty albo lądowania (slotów).
Modlin z kolei otrzyma możliwość wykorzystania jedynie do 12 operacji lądowania albo startu, dziennie.
W przypadku lotniska Chopina w Warszawie po wykorzystaniu slotów na priorytetowe operacje określone w rozporządzeniu, powinna istnieć możliwość realizacji do 104 operacji lotniczych dziennie. Przydział slotów na te operacje będzie dokonywany przez niezależnego koordynatora Lotniska Chopina w Warszawie. Aktualnie koordynatorem Lotniska Chopina w Warszawie jest Airport Coordination Limited.