Ma być prościej. Paszporty na nowych zasadach
Nowe zasady paszportowe. Te obowiązują od niedzieli, 13 listopada. Nie dość, że ma być nam łatwiej wyrobić paszport, to jeszcze prostsze ma być zgłaszanie uszkodzenia lub utraty dokumentu.
Paszporty na nowych zasadach. Od wczoraj zmienił się sposób wnioskowania o dokument. Jak ma to teraz wyglądać w praktyce?
Rejestr Dokumentów Paszportowych
Zmiany mają związek z wdrożeniem RDP, który ma ułatwić Polakom formalności związane z wyrobieniem paszportu. W praktyce oznacza to, że osoba wnioskująca o dukument paszportowy nie będzie musiała wypełniać wniosku odręcznie. Wszystko zrobi za nas urzędnik, który nasze dane wprowadzi bezpośrednio do elektronicznego systemu. Jedyny podpis, który będziemy musieli złożyć, to ten przy odbiorze dokumentu.
Jeżeli podamy urzędnikowi nasz nr tel. oraz adres e-mail to informacja o odbiorze paszportu dotrze do nas za pomocą sms-a bądź drogą mailową.
Podczas odbioru dokumentu, urzędnik może prosić nas o odcisk palca w celu weryfikacji naszej tożsamości.
Uszkodzenie lub utrata paszportu
Jeżeli zgubimy lub uszkodzimy paszport, możemy zgłosić ten fakt elektronicznie. To bardzo proste – po pierwsze trzeba zweryfikować swoją tożsamość online np. przez profil zaufany (PZ) lub e-dowód osobisty, po drugie – w zakładce „Usługi dla obywatela” na portalu gov.pl należy znaleźć odpowiednią e-usługę „zgłoś utratę lub uszkodzenia paszportu”. Następnie wysłać zgłoszenie potwierdzone e-podpisem, profilem zaufanym lub e-dowodem osobistym.