reklama
KrajSilesia Flesz najnowsze informacje

Metropolia zamówi 71 aut elektrycznych, aby samorządy mogły wypełnić ustawowe obowiązki

Metropolia ogłosiła przetarg na zakup lub wynajem samochodów elektrycznych dla gmin członkowskich. Ma to im pomóc spełnić wymagania stawiane przed samorządami przez tzw. ustawę o elektromobilności.

– Po pierwsze najczęściej partnerem dla gminy byłby diler, dla nas jest przedstawiciel marki w Polsce, czyli centrala, więc już automatycznie schodzimy parę oczek w dół jeśli chodzi o ceny – mówi Marcin Dworak, Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.

A chodzi o duże zakupy, bo na liście gmin członkowskich GZM znajduje się 71 pojazdów elektrycznych, w tym również dostawczych oraz 59 ładowarek, które mają zostać zainstalowane w miastach. Stworzona przez metropolię grupa zakupowa składa się z 28 podmiotów. Elektryki trafią do takich gminnych jednostek jak straże miejskie czy zakłady utrzymania zieleni.

– Pomysł wykorzystania tych samochodów jest bardzo prosty, mały ekologiczny samochód, to niska emisja, a siłą rzeczy myśląc dalej chcemy by wspierał pracowników, którzy zajmują się obsługą miasta, obsługą środowiskową i ekologiczną – mówi Piotr Kochanek, UM w Siemianowicach Śląskich.

reklama

Katowice też znalazły się w grupie zakupowej, a oprócz tego kupują kolejne samochody elektryczne na własną rękę. Najnowszym zakupem będzie duży pojazd elektryczny, którego zakup zostanie w 85% procentachn dofinansowany pieniędzmi unijnymi.

To ma być pojazd z plandeką, który ma być przeznaczony do takich prac jak m.in. przewożenie mebli, zaopatrzenia czy też poczty. Dzięki temu, że będzie to pojazd elektryczny, to nie będzie on emitował spalin i rzeczywiście będzie to pojazd bezpieczny – mówi Sandra Hajduk, UM w Katowicach.

Teoretycznie do 2025 r. liczba elektrycznych samochodów służbowych w samorządach powinna stanowić 30% całej floty. Jak mówią specjaliści, po wybuchu wojny w Ukrainie zwiększenie udziału elektryków w ogólnej liczbie pojazdów powinno jeszcze przyspieszyć.

 – Ta sytuacja społeczno-gospodarcza, która teraz jest, czy społeczno-polityczna tak powinienem powiedzieć, będzie raczej powodowała dalszy rozwój elektromobilności niż jej zahamowanie. Co w konsekwencji będzie raczej zjawiskiem dobrym dla społeczeństwa – mówi dr hab. inż. Aleksander Sobota, Politechnika Śląska.

Bo im mniej pojazdów tankowanych na ropę czy benzynę będzie poruszało się w przestrzeni publicznej, tym lepiej i dla ludzi i dla środowiska. Metropolia na oferty czeka do 27 czerwca.

Autor: Bartosz Bednarczuk

reklama

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button