Mikołów przystąpił do kampanii „Ogranicz dostępność alkoholu”
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Mikołowie informuje, iż gmina Mikołów przystąpiła do kampanii Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych pod hasłem: „Ogranicz dostępność alkoholu”. Zachęcamy do zapoznania się z poniższym komunikatem dotyczącym kampanii.
W rękach samorządów spoczywa duża siła i odpowiedzialność – mogą one kształtować politykę dostępności do alkoholu na lokalnym poziomie. To od władz lokalnych zależy to, w jakich godzinach będzie można kupować alkohol. Decydują także gdzie będą się znajdowały sklepy i punkty sprzedające napoje alkoholowe, jak dużo będzie zezwoleń na sprzedaż alkoholu. Samorządy mogą też interweniować
w sprawie nielegalnej reklamy i promocji napojów alkoholowych.
Kampania „Ogranicz dostępność alkoholu”
Chcąc świadomie i odpowiedzialnie prowadzić politykę dostępności do alkoholu samorządy mogą przyłączyć się do kampanii edukacyjnej „Ogranicz dostępność alkoholu”. Zainicjowana ina jest przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Osią kampanii są badania i literatura fachowa opisująca, jakie działania przynoszą najlepsze efekty w kontekście zmniejszania spożycia alkoholu, a przez to zmniejszania szkód zdrowotnych, społecznych. Bez wątpienia jednym z najskuteczniejszych działań i narzędzi jest ograniczanie dostępności fizycznej i ekonomicznej alkoholu.
Niebagatelny wpływ na dostępność fizyczną alkoholu mają w Polsce samorządy. To w ich gestii pozostaje wydawanie zezwoleń na sprzedaż alkoholu oraz wprowadzenie ograniczeń w nocnej sprzedaży. Również samorządy mogą podejmować interwencję w sprawie nielegalnej reklamy
i promocji napojów alkoholowych. Chcemy o tym przypomnieć, ale przede wszystkim pokazać,
że pozytywne efekty działań związanych z ograniczaniem dostępności alkoholu mają swoje naukowe potwierdzenie – mówi Katarzyna Łukowska p.o. Dyrektor Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Łatwy dostęp do alkoholu przekłada się na realne i bardzo wymierne szkody i straty. Ostatnie badania prowadzone w Polsce jednoznacznie wskazują, że wzrost liczby punktów sprzedaży o 100 tysięcy niesie za sobą ok. tysiąca zgonów mężczyzn w wieku produkcyjnym, z czego jedna trzecia przypada na mężczyzn w wieku 20-44 lata (Moskalewicz, Sierosławski, Dąbrowska 2005).
Co mogą zrobić jeszcze samorządy?
Samorządy mogą również zgłaszać nielegalną reklamę i promocję napojów alkoholowych. Z tego prawa warto korzystać, ale warto też szeroko informować społeczeństwo, jakie działania noszą znamiona nielegalnej reklamy i promocji napojów alkoholowych. Więcej informacji na ten temat można znaleźć: https://www.ograniczdostepnosc.pl/materialy/reklama-i-marketing-produktow-alkoholowych-aspekty-prawne
Zachęcamy, aby w działania związane z kampanią „Ogranicz dostępność alkoholu” włączyły się lokalne media, organizacje pozarządowe, lokalni działacze, ale też obywatele. Oni często najlepiej wiedzą, jak uciążliwy i destrukcyjny może być zbyt łatwy dostęp do alkoholu.
Zachęcamy wszystkich do korzystania z materiałów i informacji dostępnych na stronie kampanii: https://www.ograniczdostepnosc.pl/