Montowali go nocą. Zobacz, jak powstaje wiadukt kolejowy nad A1
Powstaje nowy wiadukt kolejowy nad A1 w Pyrzowicach. Tędy pojedzie pociąg na lotnisko. Przęsła „rosną” w nocy.
Jeśli przez kilka dni nie jechaliście autostradą A1 w woj. śląskim, możecie się zdziwić. Zobaczycie całkiem nowy wiadukt, który z dnia na dzień jest coraz dłuższy. Rośnie w nocy, bo właśnie wtedy nasuwane są kolejne przęsła. Prace trwały w nocy z 5 na 6 i z 6 na 7 maja 2022. Zobaczcie na pierwszym zdjęciu, jak to wyglądało w nocy z czwartku na piątek i czytajcie dalej, jak się montuje taki wiadukt.
Jak się montuje tak wielki obiekt?
Wiadukt kolejowy nad A1 będzie miał 57 metrów długości. Nasuwanie konstrukcji na wybudowane przyczółki nad autostradą odbywało się za pomocą specjalnych siłowników. Obiekt był nasuwany w tempie trzech metrów na godzinę. Konstrukcja nowego wiaduktu waży 220 ton. – Precyzyjna praca wymaga zachowania pełnego bezpieczeństwa, stąd wstrzymywanie ruchu dla aut – co 10 minut na 10 minut – wyjaśniają przedstawiciele PLK.
Tak skomplikowane przedsięwzięcie oznacza też utrudnienia dla kierowców. W nocy kilka razy trzeba było nawet zupełnie zamknąć autostradę A1 dla ruchu, ale tylko na chwilę. Na co dzień jest zwężenie – mamy do dyspozycji po jednym pasie jezdni A1 w stronę Katowic i Częstochowy. Tak będzie do 16 maja 2022. Po ustawieniu wiaduktu kolejowego na podporach wykonawca przystąpi do budowy torów i sieci trakcyjnej. Prace nie będą miały wpływu na ruch samochodów.
Oprócz budowy wiaduktu, PKP PLK buduje też inne elementy linii. Powstaje stacja przy lotnisku, peron, nowe tory.
CZYTAJ TEŻ NA TVS:
RUSŁAN. GIGANTYCZNY SAMOLOT W PYRZOWICACH. CO MA NA POKŁADZIE?
Kolej do lotniska w Pyrzowicach
Mówi się o niej od lat i wiele lat planuje. Ale teraz budowa naprawdę trwa. Kiedy się skończą, pasażerowie dojadą do portu lotniczego Katowice Airport od strony Tarnowskich Gór lub Zawiercia. To inwestycja za ponad 660 mln zł. Projekt realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. jest współfinansowany z funduszy UE. Zakończenie prac planowane jest w IV kwartale 2023 r. Oficjalnie to „Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie”. W ramach zadania powstają m.in. bezkolizyjne skrzyżowania kolejowo-drogowe.