reklama
Kategorie

MPWiK w Piekarach z impetem wchodzi w XXI w. – inwestycje w cyfryzację i ekologię

Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Piekarach Śląskich wdraża rozwiązania mające na celu poprawę jakości wykonywanych usług. Realizując swoje zadania, inwestuje w cyfryzację i ekologię.

 

 

Detektyw wszech czasów powraca!!! COLUMBO tego lata w TVS!

reklama

Przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne zajmują się nie tylko dystrybucją wody i odprowadzaniem ścieków. W dobie postępującej cyfryzacji i zmian środowiskowych muszą podlegać ciągłej przemianie  i dostosowywać się do obowiązujących norm prawa ale również, albo i przede wszystkim, coraz większych wymagań swoich odbiorców.

Pierwszym krokiem, dążącym do cyfryzacji zasobów MPWiK, było wdrożenie w Przedsiębiorstwie Systemu Informacji Geograficznej (GIS). Został wdrożony w 2012 roku i cały czas jest rozwijany o dodatkowe funkcjonalności i aplikacje. Ponadto, systematycznie rozbudowywana jest baza danych Systemu GIS poprzez cyfryzację dokumentów, które są w zasobach Spółki. Dodatkowo został rozbudowany o narzędzie mobilne, dzięki któremu pracownicy w terenie na bieżąco mają dostęp do informacji dotyczących przebiegu sieci wodociągowej, kanalizacyjnej jak również sieci obcych.  Funkcjonalność Systemu dopełniła aplikacja umożliwiająca inwentaryzację sieci hydrantowej.

Kolejnym krokiem w przyszłość przedsiębiorstwa było rozpoczęcie w roku 2016 projektu pn.   „Wdrożenie systemu e-bok celem wprowadzenia elektronicznej formy świadczenia usług przez MPWiK W Piekarach Śląskich”, realizowanego  w ramach dofinansowania RPO WSL 2014-2020 „Cyfrowe Śląskie”.  Dzięki otrzymanym środkom finansowym możliwe stało się wdrożenie „cyfrowej modernizacji” przedsiębiorstwa. Najważniejsza w tym aspekcie była zmiana sposobu obsługi klientów. Powyższy  projekt był rozbudowany, a jego podstawowymi zadaniami był: zakup infrastruktury serwerowej, wdrożenie systemu e-bok wraz z elektronicznym obiegiem dokumentów oraz zdalny odczyt wodomierzy.

Od 2018-2020 w ramach powyższego projektu zostało zainstalowanych 6450 nakładek do zdalnego odczytu wskazań wodomierzy głównych i ogrodowych. Przed ich instalacją w ramach własnych środków spółki wymienione zostały wszystkie wodomierze, co było ważnym krokiem przygotowującym całą infrastrukturę do instalacji nakładek. Wdrożenie rozwiązania poprzedzone było dialogiem technicznym, który dał niezbędną wiedzę o możliwościach, jakie na tamten czas występowały na rynku zdalnego odczytu. Wówczas zbieranie danych z wodomierzy za pośrednictwem bezprzewodowej technologii komunikacji LoRaWAN było rozwiązaniem innowacyjnym i jest tak nadal. Wybór okazał się trafny, bo metoda jest mniej kosztowna niż tradycyjny odczyt danych za pośrednictwem GSM, a równie wydajna i spełniająca swoje zadanie na obszarze naszego miasta. Dziś montujemy nakładki na nowych lokalizacjach i zbieramy dane z prawie 7000 wodomierzy a ich wizualizacja następuje w dedykowanym programie SIMAX. Za jego pośrednictwem odczytywane są nie tylko stany wodomierzy. Możliwe jest także rejestrowanie alarmów występujących w danej lokalizacji,  jak demontaż nakładki, przepływ wsteczny lub wyciek itp. W ten sposób reakcja służb na zaistniałe incydenty może być szybsza. Cały system został zintegrowany z programem GW MAX, w którym wystawiane są faktury, dzięki czemu skrócił się czas otrzymania danych w celu ich wystawienia. Na bieżąco możliwe jest pobieranie odczytów z programu SIMAX i wystawienie rachunków, co sprawia, że klient nie musi czekać na wizytę inkasenta. Wszystkie te dane – zarówno faktura, jak i zdalny odczyt są udostępnione odbiorcom  we wdrożonym w ramach powyższego projektu, elektronicznym biurze obsługi klienta e-bok, z którego klienci korzystają od 2019 roku.

Program e-bok oprócz standardowych narzędzi, jak zapłata faktury i podgląd bieżących stanów wodomierza daje klientom szersze możliwości. Wszystkie wnioski jakie dotychczas odbiorcy naszych usług składali w sposób tradycyjny, mogą być złożone w sposób elektroniczny za pośrednictwem e-bok. Zmienił się kontakt naszego biura obsługi klienta z mieszkańcami. Obecnie 18 % klientów skorzystało z dostępu do tej formy świadczenia usług, co przekłada się bezpośrednio na oszczędności spółki. Wraz z elektronicznym biurem obsługi klienta wdrożono też wewnętrzny system elektronicznego obiegu dokumentów. Realizacja tych wszystkich rozwiązań ułatwia pracę zespołu i usprawnia Klientom dostęp do usług.

Rozwój usług cyfrowych spowodował konieczność wprowadzenia zmian dot. bezpieczeństwa cyfrowego. Wszystkie systemy cyfrowe wykorzystywane w działalności spółki oraz dane w nich zawarte są odpowiednio zabezpieczone.  Bezpieczeństwo cyfrowe zleciliśmy zewnętrznej firmie, która na bieżąco monitoruje jego stan.

 

źródło: UM Piekary Śląskie

PRZECZYTAJ KONIECZNIE

Bakteria New Dehli w szpitalu w Raciborzu. Placówka wstrzymała przyjęcia

Katowice: Żubr w Parku Murckowskim, czy plac zabaw? Głosowanie w budżecie obywatelskim już we wrześniu

Chwile grozy w Jaworznie. Młody mężczyzna powybijał szyby w bloku

reklama

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button