Nowa era Kolei Śląskich: Inwestycje, które zmienią regionalny transport kolejowy
Transport kolejowy w Polsce przechodzi dynamiczną transformację, a Koleje Śląskie stawiają na rozwój infrastruktury, taboru i jakości usług. Kluczowym elementem tej strategii, oprócz zakupu nowych składów, powiększania siatki połączeń jest budowa nowoczesnej bazy technicznej w Gliwicach. Baza stanie się sercem zaplecza serwisowego Kolei Śląskich. To krok, który również wpisuje się w szeroko zakrojony plan rewitalizacji terenów poprzemysłowych.
Zielona transformacja i strategiczne partnerstwo
Podpisany właśnie list intencyjny pomiędzy Kolejami Śląskimi a Polską Grupą Górniczą jest kluczowym przystankiem na drodze do usprawnienia przewozów pasażerskich w regionie. Teren po zasypanym szybie Bojków, obecnie należący do Polskiej Grupy Górniczej, już niebawem zmieni swoje przeznaczenie. Zanim jednak inwestycja ruszy pełną parą, działka zostanie oddana Kolejom Śląskim w dzierżawę, a następnie przewoźnik odkupi grunt i przekształci go w węzeł obsługi pociągów.
Planowana inwestycja nie jest odosobniona. Samorząd wojewódzki, stawiając na poprawę jakości i częstotliwości połączeń, zainwestował około 1,4 miliarda złotych w zakup 29 nowoczesnych zespołów trakcyjnych Impuls 2. Pierwsze składy już niebawem wjadą na tory, dlatego konieczne jest stworzenie odpowiedniej infrastruktury do ich obsługi.
- „Wyrzućmy transformacje w takim ujęciu, jaką dotychczas pamiętamy z głowy. Transformacja to początek czegoś nowego, kończąc, zaczynamy coś nowego. Najważniejsze w tej całej idei jest to, że to nie stało się samo (..) to jest wynik tego, że któregoś dnia dyrektor kopalni, któremu nie jest obojętne, co się będzie tutaj działo, wsiadł w samochód i przyjechał do centrali PGG. Poprosił o to, byśmy wspólnie zastanowili się, co można zrobić, bo zwyczajnie szkoda było mu tego terenu, który był tu wykorzystywany” – opisywał ideę budowy nowego centrum obsługi kolei śląskich-Leszek Pietraszak, wicemarszałek województwa śląskiego.
Baza, która odmieni układ sieci Kolei Śląskich
Nowa baza w Gliwicach to nie tylko zaplecze techniczne, ale też szansa na dalszy rozwój transportu kolejowego w regionie. Dzięki istniejącej bocznicy, pociągi Kolei Śląskich będą miały bezpośredni dostęp do kluczowych linii zarządzanych przez PKP PLK. Co więcej, przewoźnik już prowadzi rozmowy dotyczące przejęcia tej infrastruktury i modernizacji torowiska. W planach jest także budowa trzech nowych przystanków: przy ul. Bojkowskiej, Sikorskiego i Usługowej w Gliwicach. Pani Prezydent Gliwic Katarzyna Kuczyńska-Budka ma nadzieję, że może to stać się prawdziwym impulsem do rewitalizacji dzielnic Bojków i Sośnica oraz zwiększenia atrakcyjności transportu zbiorowego dla mieszkańców Gliwic i pracowników strefy ekonomicznej.
- „Kolej, która z powrotem wchodzi do Bojkowa, może przyczynić się do lepszego rozwoju dzielnicy. Może pomóc w jeszcze lepszej logistyce, ale po pierwsze może pomóc tym, którzy się powoli przebranżawiają. (…) Kopalnia wciąż pracuje, ale my już myślimy nad przyszłymi rozwiązaniami, które są peroekologiczne, które dadzą nowe miejsca pracy w nowej perspektywie rozwoju regionu i Gliwic-tłumaczyła prezydentka Gliwic Katarzyna Kuczyńska-Budka.
Połączenie Orzesze-Tychy-Bieruń Stary-Oświęcim, Metropolia apeluje o jego reaktywację
Zielone światło dla przyszłości
Budowa nowoczesnego centrum obsługi pociągów Kolei Śląskich jest wyceniana na ponad 100 milionów złotych. Przewoźnik planuje ubiegać się o dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej, co może znacznie przyspieszyć realizację projektu. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pierwsze pociągi wjadą do nowej bazy już w 2026 roku, a rok później rozpocznie się jej pełna eksploatacja.
- „Budujemy dużą halę serwisową. Najnowocześniejsza halę serwisową w południowej Polsce. Takiej tutaj nie ma. My na ten moment prowadzimy rozmowy z firmami kolejowymi, aby serwisować tam nie tylko nasze pociągi, ale serwisować także pociągi Intercity. Firma Newag, która dostarcza teraz 34 nowe pociągi, będzie je tam serwisować, bo muszą zapewnić ich 10-letnie utrzymanie”. Tak o wielkiej inwestycji Kolei Śląskich mówił tuż przed podpisaniem porozumienia z PGG prezes kolei Krzysztof Klimosz
Przygotowania na wielkie zmiany
Jednocześnie Koleje Śląskie inwestują w rozbudowę swojego zaplecza w Katowicach. Modernizacja bazy przy ul. Raciborskiej pochłonie około 48 milionów złotych i obejmie m.in. przebudowę torowisk, instalację nowoczesnej tokarki podtorowej oraz budowę myjni przystosowanej do całorocznej eksploatacji.