Nowa trasa szybkiego ruchu! Połączy Rybnik z Żorami! [MAPA]
podpisana została umowa na budowę drogi „Racibórz – Pszczyna” na odcinku przebiegającym przez Rybnik. Po kilkuletnich przygotowaniach powstanie droga będąca nie tylko obwodnicą Rybnika, ale stanowiąca również ważną alternatywę dla innych dróg tej części regionu.
Zgodnie z podpisaną dziś umową „Budowa Regionalnej Drogi Racibórz-Pszczyna (etap I do IV) w Rybniku i Żorach oraz budowa Drogi Śródmiejskiej na odcinku od ul. Obwiednia Południowa w Rybniku do Węzła Śródmiejskiego”, bo tak brzmi pełna nazwa inwestycji, zakończona zostanie do 31 lipca 2019 roku. Wartość umowy to 352.567.213,94 zł.
– Ta droga to dla Rybnika, oprócz poprawy układu komunikacyjnego, również niezwykle istotne zwiększenie dostępności do terenów przemysłowych miasta, otworzy ona nowe możliwości dla rozwoju gospodarczego naszego miasta” – podkreśla Janusz Koper, zastępca prezydenta Rybnika. -Mamy oczywiście pełną świadomość, że jest to duże i trudne zadanie. Budowany odcinek do przeszło 10 km drogi o charakterze drogi głównej przyspieszonej czyli dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pięć bezkolizyjnych węzłów komunikacyjnych, kilkanaście obiektów inżynieryjnych, kilkanaście przejść dla zwierząt oraz ekrany akustyczne” – wylicza J. Koper.
Wykonawcy budowy – spółce INTERCOR, już w najbliższy piątek, 28 kwietnia przekazany zostanie plac budowy. Prace będą wykonywane równolegle, a nie szeregowo, to znaczy w jednym czasie na wielu odcinkach. Zgodnie z przyjętym harmonogramem, przeszło 10 kilometrów drogi będzie wybudowane w 1,5 roku. To oznacza, że powstawać będzie blisko kilometr drogi miesięcznie.
„Na początku nie będzie też widać spektakularnego postępu w tych pracach, ponieważ wykonywane będą prace polegające na wzmocnieniu podłoży, wykonywaniu fundamentowania, stabilizacji gruntów. Dopiero po kilku miesiącach naszej pracy będzie widać jej efekt powyżej ziemi” – mówi Piotr Jurczyk, prezes Przedsiębiorstwa Usług Technicznych INTERCOR Sp. z o.o. „Zaczynamy od wykonania prac związanych z inwentaryzacją terenu, wyznaczeniu osnowy geodezyjnej, budowaniu dróg serwisowych, placów składowych, przygotowaniu projektów ruchu tymczasowego i wielu innych prac przygotowawczych” – dodaje.
W przypadku inwestycji tych rozmiarów wiadomo, że w trakcie prac nie obędzie się bez trudności technicznych. Jak podkreśla prezes Jurczyk „przechodzimy przez teren bardzo zurbanizowany, wiele przejść z drogami lokalnymi i wojewódzkimi, węzeł z drogą krajową, trzy przejścia przez linie kolejowe. Duże znaczenie będą też miały warunki atmosferyczne.”