Nowy peron i modernizacja wiaduktów kolejowych w Sosnowcu
Na stacji Sosnowiec Główny trwają intensywne prace modernizacyjne. Powstaje nowy peron, a dwa dotychczasowe zostaną zmodernizowane. Dzięki temu stacja zyska większą przepustowość.
Nowe perony będą wyposażone w wiaty przypominające obecne zadaszenia oraz udogodnienia dla osób o ograniczonej mobilności, takie jak windy i schody ruchome. Prace obejmują również budowę nastawni, która zapewni bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów.
Przebudowa wiaduktów w centrum Sosnowca
Kluczowym elementem modernizacji jest przebudowa wiaduktu kolejowego nad ul. Piłsudskiego, który wymaga kompleksowej renowacji. Prace będą realizowane pod nadzorem Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, co oznacza zachowanie historycznych portali wjazdowych. Zlikwidowany zostanie środkowy rząd słupów, co poprawi przejazd tramwajów i samochodów.
Rozpoczęcie prac zaplanowano na 17 lutego 2025 r. i potrwa miesiąc. Przez ten czas ruch samochodowy i tramwajowy będzie wstrzymany, a piesi będą mogli korzystać z wydzielonych przejść. Po zakończeniu robót na ul. Piłsudskiego ekipy budowlane przeniosą się na wiadukt przy ul. Żeromskiego.
Usprawnienia dla kierowców i pieszych
Przebudowie podlega również wiadukt nad ul. Nowopogońską. Nowa konstrukcja pozwoli na bezpieczniejszy i płynniejszy ruch drogowy. Droga zostanie poszerzona do dwóch pasów, a dodatkowo powstanie chodnik i ścieżka rowerowa. Pierwszy etap modernizacji zakończył się sukcesem – wybudowano nowe przęsło i tor kolejowy. Obecnie trwa demontaż starej części obiektu. Prace mają zakończyć się w III kwartale 2025 r.
Nowy przystanek Sosnowiec Środula
Mieszkańcy Sosnowca zyskają nowy przystanek kolejowy w dzielnicy Środula. Powstał już pierwszy peron z nawierzchnią ułatwiającą orientację osób niewidomych. Kluczowym elementem inwestycji jest budowa przejścia podziemnego, które zastąpi przejazd kolejowy. Obiekt będzie wyposażony w windy i pochylnię dla rowerzystów oraz osób o ograniczonej mobilności.
Dodatkowo w okolicach przystanku powstaje nowy wjazd na DK94 w kierunku Katowic i Krakowa. Planowane oddanie do użytku wjazdów i zjazdów przewidziane jest na połowę 2025 r.
Modernizacja linii kolejowej i rozwój transportu
Modernizacja linii Będzin – Katowice Szopienice Południowe to element szerszego projektu unowocześnienia kolei w regionie. Inwestycja obejmuje budowę dodatkowych torów, co pozwoli oddzielić ruch dalekobieżny od regionalnego. W ramach tego projektu stacja Będzin zostanie przekształcona w węzeł obsługujący wyłącznie ruch towarowy. W Katowicach trwa budowa przystanku Katowice Morawa oraz mostu nad Rawą. Całość inwestycji ma wartość około 7 miliardów złotych i jest wspierana przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.