Ostre słowa prezesa tanich linii o konkurencji. „Zmarnowane pieniądze”
Jakie plany ma Ryanair w Katowicach, jak wygląda rynek lotniczy w przededniu lata 2022 i ile zarabia pilot mówi Michał Kaczmarzyk, prezes linii lotniczej Buzz z grupy Ryanair.
Kaczmarzyk w maju 2022 przyjechał do Katowic, aby ogłosić nową siatkę połączeń z Pyrzowic na lato 2022, podsumować 15-letnią współpracę z lotniskiem i przedstawić plany na najbliższe lata. Widać, że tak linie, jak zarząd portu na dalszą współpracę bardzo liczą. – Ryanair jest przewidywalnym i odpowiedzialnym partnerem – chwali linie prezes GTL, zarządcy lotniska, Artur Tomasik. – Budujemy nasze relacje już od lat. To fakt. Ryanair w Pyrzowicach jest już od 15 lat i ma plany na kolejne lata.
A Michał Kaczmarzyk, prezes linii Buzz z grupy Ryanair podkreślił: To dla nas bardzo ważne lotnisko. Świetnie się rozwija, nie może nas tu nie być. Oczywiście naszą główną bazą w Polsce zostaje Kraków. Lecz Pyrzowice to nasze największe lotnisko czarterowe.
CZYTAJ TEŻ:
TE KRAJE I TRASY TO HITY Z PYRZOWIC
Rynek lotniczy po pandemii i ceny
Gdybyście jeszcze tego nie wiedzieli – przed pandemią tanie linie odpowiadały w Polsce za 60 proc. ruchu lotniczego. Jak jest w 2022? Zdaniem Kaczmarzyka, to właśnie one szybko i efektywnie podbudowują ruch po pandemii. Są elastyczne, łatwo reagują na zmiany popytu.
-Linie lotnicze wracają do poziomu sprzed pandemii – ocenia prezes Buzz. Load factory (czyli wypełnienie samolotów) w Ryanair w lutym wynosił 86 proc., w marcu – 87, a w kwietniu – 91 proc.
Za to o tradycyjnych liniach prezes Kaczmarzyk wyraża się dobitnie:
-Linie lotnicze legacy technicznie rzecz biorąc – zbankrutowały – mówi. – Gdyby nie pomoc państwa, już by ich nie było. I zmarnowały publiczne pieniądze. Rynek lotniczy bardzo się zredefiniował po pandemii.
Trudno odmówić mu racji, a biorąc za przykład właśnie Katowice Airport można podać takie dowody: Wizzair ma na lato 2022 roku 37 tras. Ryanair – 14. Luftnansa – tylko jedną, bo nie otworzyła jeszcze i nie ma takich planów trasy do Monachium. Lata stąd tylko do Frankfurtu, a i tak samoloty są wypełnione w 1/3. Loty biznesowe to już przeszłość. LOT z kolei stawia na czartery i trasy wakacyjne.
Prezes Buzz podkreśla, że linie legacy (czyli tradycyjne) będą musiały teraz te pieniądze zwrócić, dotknie ich także sama obsługa kosztów. – My musimy trzymać bardzo mocny reżim kosztowy a linie legacy…, cóż, mogą ogłaszać inwestycje na pokaz – dodaje Kaczmarzyk.
Ryanair z powodu pandemii nie zadłużał się. Wziął jedną pożyczkę w Wielkiej Brytanii. Już została spłacona.
Lato 2022, ceny paliwa i biletów
-Booking obecnie idzie bardzo dobrze. Najlepsze kraje pod tym względem to Wielka Brytania i Irlandia. Widać też, że ruch szybciej powraca do poziomu sprzed pandemii na Zachodzie – dodaje.
Ryanair zapewnia, że trzyma ceny biletów na poziomie z 2019 roku. Może to robić, bo skoki cen paliw nie dotykają go tak mocno jak inne linie. Powód? Ryanair zamówił zapas paliwa po niższych cenach i ma zapas do 2023 roku. To tzw. hedging, czyli zabezpieczanie przyszłych dostaw na określonym poziomie po ustalonej cenie.
To bardzo ważny składnik cen, bo koszt paliwa to około połowa kosztów linii lotniczych. – Jeśli to mamy zabezpieczone, możemy spokojnie prowadzić biznes – mówił Kaczmarzyk w rozmowie z TVS.
Plany linii Ryanair na najbliższe lata
To 225 mln pasażerów w roku 2026 (w roku obrotowym, a więc od kwietnia do kwietnia). Poziom 200 mln pasażerów chcą osiągnąć w 2025.
Żeby być w stanie obsłużyć tylu pasażerów, będą potrzebować 600 – 620 samolotów. Obecnie mają 500. – 80 proc. jest naszych, a 20 proc. – w leasingu – precyzuje prezes linii Buzz. Dodaje, że linie koncentrują się na dalszym powiększaniu floty. Chodzi o Boeingi 737-8200 (Gamechanger), których od 2014 roku zamówiły 210. Pierwsze odebrali już w 2021.
Na lato 2022 Ryanair zbazuje w Katowice Airport 7 samolotów. To pozwala na utrzymanie 360 bezpośrednich miejsc pracy dla pilotów, członków załóg pokładowych oraz obsługi naziemnej.
Nowe trasy? Michał Kaczmarzyk przypomina, że otwarcie nowego kierunku poprzedzają kilkuletnie obserwacje rynku. – Czasem trzeba się sparzyć, bo są połączenia, które nie przyjmują się, choć powinny – przyznaje.
Ryanair i konflikt w PAŻP
Już na koniec kwietnia na kongresie gospodarczym w Katowicach, Kaczmarzyk mówił: Nie wyobrażamy sobie nawet sytuacji, kiedy trzeba będzie odwoływać loty.
Co mówi w maju?
-Cała branża lobbuje w tej sprawie: lotniska, operatorzy, linie, bo maja jeden cel. Sezon letni to moment, a jakiekolwiek zakłócenia lotów latem to dramat! Jest większy ruch, mnóstwo Polaków jest za granicą… Pyrzowice to nasze największe lotnisko czarterowe, a czartery są tylko w lecie. Nie dopuszczamy myśli, że może dojść do wstrzymania lotów przez konflikt w PAŻP. Ale widzimy pewne uspokojenie w tej sprawie, to daje nadzieję.
Przypomnijmy. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej podpisała w pod koniec kwietnia porozumienie z przedstawicielami Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego, które ma obowiązywać do 10 lipca 2022. Co dalej? Linie i lotniska liczą na finalne porozumienie. Negocjacje toczą się, i to niemal codziennie, jak mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. I uspokaja: Polacy mogą spokojnie myśleć o urlopie.
Praca i zarobki w liniach Ryanair
-W pandemii nie zwalnialiśmy ludzi, utrzymywaliśmy zatrudnienie. Zmniejszyło się może o 2-3 proc. – mówi prezes linii Buzz z grupy Ryanair. – Dlatego teraz mamy i ludzi, i maszyny, i szybko zwiększamy oferowanie. Jeśli prowadzimy jakieś rekrutacje, to dotyczą personelu pokładowego i handlingu.
Kapitan w Ryanair zatrudniony jest na kontrakcie. To umowa B2B. Zarabia rocznie 110 tys. euro. Lata 800 – 900 godzin. Pierwszy oficer zarabia mniej więcej połowę tego, co kapitan.