Paliwo E10 zamiast E5. Na stacjach benzynowych od 1 stycznia 2024
Nowe paliwo na stacjach od 1 stycznia 2024. To benzyna silnikowa 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów. Benzyna silnikowa E10 zastąpi na stacjach paliw benzynę E5 o liczbie oktanowej 95.
- Benzynę silnikową E5 zastąpi benzyna E10. Ta zawiera maksymalnie do 5% objętościowo biokomponentów (bioetanolu), podczas gdy benzyna E10 zawiera maksymalnie do 10% objętościowo biokomponentów.
- Ta zmiana nie wymaga dodatkowych działań od większości właścicieli pojazdów. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10. To potwierdza dostosowanie samochodu do nowego paliwa.
- Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa.
Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, średni wiek samochodu osobowego w 2020 roku wynosił w Polsce 14,3 roku. Znaczna większość pojazdów osobowych z silnikiem o zapłonie iskrowym wyprodukowanych po 1 stycznia 2010 r. jest przystosowania do stosowania benzyn silnikowych E10.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowuje na potrzeby kierowców przeglądarkę. To w niej będziecie mogli sprawdzić kompatybilność samochodów danej marki z danego rocznika względem używania benzyny E10. Wyszukiwarka jest dostępna na stronie e10.klimat.gov.pl
Od stycznia 2024 na stacjach paliw pojawią się obowiązkowe oznakowania pistoletów wydawczych i dystrybutorów określające rodzaj wydawanego paliwa.
E10 – wzorcowe paliwo
Benzyna E10 jest już szeroko stosowana na całym świecie, w tym w Europie, Stanach Zjednoczonych i Australii. Od 2016 r. jest również paliwem wzorcowym. To na nim testuje się nowe samochody pod kątem emisji i osiągów. Zgodnie z raportem organizacji zajmującej się wykorzystaniem biokomponentów ePure bioetanol ma mniejszy ślad węglowy – średnio o ok. 70% w porównaniu z paliwami kopalnymi, takimi jak benzyna silnikowa pochodząca z przeróbki ropy naftowej.
W 18 krajach UE
Polska jest 18 krajem w UE, który wprowadza paliwo E10. Paliwo to jest już dostępne w Austrii, Belgii, Bułgarii, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Niderlandach, Hiszpanii, Irlandii, Litwie, Łotwie, Luksemburgu, Niemczech, Rumunii, Słowacji, Węgrzech. Dodatkowo w Europie E10 jest dostępna także, m.in. w Wielkiej Brytanii i Norwegii.
Z myślą o ludziach
Głównym celem zmian jest ograniczenie negatywnego wpływu sektora transportu na zdrowie ludzi i środowisko naturalne. Mowa tu głównie o poprawie jakości powietrza w dużych miastach, gdzie transport samochodowy jest głównym emitentem zanieczyszczeń (smogu). Ponadto, zwiększenie udziału zrównoważonych biopaliw w paliwach transportowych umożliwi Polsce osiągnięcie unijnego celu 14% udziału paliw pochodzących z surowców odnawialnych w paliwach zużytych w transporcie oraz zmniejszy zależność od paliw kopalnych.
Premium bez zmian
Benzyna „Premium” 98 nie ulegnie zmianie. Nowy format zostanie wprowadzony jedynie w benzynach 95. Benzyny „Premium” 98 dalej będą sprzedawane w formacie E5. W przypadku, gdy pojazd, zgodnie z deklaracją producenta, jest przystosowany do stosowania benzyny silnikowej E10, można ją mieszać z benzyną silnikową „Premium” 98 i to w dowolnych proporcjach.