PGG rozdała 125 mln, twierdzą sprzedawcy węgla
Sprzedawcy węgla nie po raz pierwszy krytykują działania PGG. Tym razem oburzył ich fakt, że potentat górniczy sprzedawał węgiel i dawał kupony rabatowe. To w ich przekonaniu oznacza, że PGG rozdała 125 mln złotych. Oto protest, jaki Polska Izba Gospodarcza Sprzedawców Węgla opublikowała w piątek 19 stycznia.
Zdaniem PIGSW, kupony rabatowe na węgiel to przedwyborcza akcja. – Polska Grupa Górnicza z premedytacją zakłóca rynek węgla, a przy okazji naraża się na miliardowe straty i pozwy o odszkodowania od pokrzywdzonych przedsiębiorców – czytamy w komunikacie, jaki podpisał Łukasz Horbacz, prezes zarządu Polskiej Izby Gospodarczej Sprzedawców Węgla.
Co w ostatnim czasie jest wynikiem takiej popularności węgla oferowanego w sklepie PGG – pyta retorycznie Horbacz. – Odpowiedź jest prosta – cena. Nie jest to cena byle jaka, bo najniższa.
O promocji na węgiel pisaliśmy w grudniu
Zarzuty PIGSW wobec PGG
I przytacza dane: Jak wynika z dostępnych danych PGG w ostatnich miesiącach 2023 roku sprzedawała węgiel opałowy w cenach 350-1000 zł brutto/t taniej niż wolnorynkowa konkurencja. I to nie ważne czy porównamy ofertę PGG do oferty innych krajowych producentów, importerów czy składów opału. W ramach uruchomionej pod koniec września promocji „Aktywny Klient 2023” osoby, które dokonały zakupu w sklepie internetowym PGG w okresie od 1 września 2022 r. do 31 sierpnia 2023 r. i odebrały zamówiony towar, otrzymały od PGG Kupon Rabatowy na kolejne zamówienie wiosną 2024 roku. Tym samym cena węgla nabywanego w ten sposób zostanie obniżona nawet o 250 złotych na tonie.
Po pierwsze, rozdawane kupony rabatowe nie wymagały od klienta zupełnie nic, otrzymały je wszystkie osoby, które już dokonały zakupu w sklepie internetowym w przeszłości. Po drugie, ok. 500 tys. ton węgla opałowego – czyli szacowana ilość węgla opałowego dla gospodarstw domowych, którą PGG zaoferuje wiosną 2024 r. w sklepie internetowym – pomnożone przez wartość kuponu rabatowego, który będzie do wykorzystania w tym czasie – może się okazać, że wspomniana akcja promocyjna będzie kosztować Spółkę nawet 125 milionów złotych.
PGG rozdała 125 mln zł, a szuka oszczędności
PIGSW pyta na koniec: Dlaczego Spółka, której brakuje 5 miliardów złotych w budżecie nie szuka oszczędności, a pozbawia się dodatkowo 125 mln zł? Dlaczego PGG utrzymywała absurdalnie niskie i nierynkowe ceny węgla w sklepie internetowym i tym samym sprzedawała węgiel z ogromną stratą (średnio 534,16 zł netto/t)? Dlaczego Spółka wprowadza nowe akcje promocyjne, które pogłębiają jej (już i tak ogromną) stratę?