Problemy rekrutacyjne – jak sobie dzisiaj z nimi radzić?
Rynek pracy w ciągu ostatnich kilku lat zmienił się niemal o 180 stopni. Spadek bezrobocia, który jest spowodowany głównie dynamicznym rozwojem polskiej gospodarki, przyczynił się do umocnienia się rynku pracownika w kraju. Czasy, kiedy kandydaci ustawiali się pod drzwiami zakładów produkcyjnych czy agencji zatrudnienia w celu złożenia dokumentów aplikacyjnych już minęły. Teraz to firmy muszą walczyć o pracowników i różnymi sposobami zachęcać ich do podjęcia pracy.
Trudna sytuacja pracodawców ze Śląska
Pracodawcy z województwa śląskiego również bardzo mocno odczuwają problem niedoboru pracowników. W maju 2022 bezrobocie w regionie wyniosło 3,8 proc. (jest to dugi wynik w Polsce, za województwem wielkopolskim z bezrobociem na poziomie 2,7 proc.). Co więcej, duża liczba inwestorów w województwie i podstrefach Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej powoduje, że firmy, głównie z sektora produkcyjno-przemysłowego i logistycznego, konkurują między sobą o pracowników na dość trudnym, lokalnym rynku pracy.
Spora konkurencja i – co za tym idzie – duża liczba ofert pracy powodują, że nawet z pozoru łatwe procesy rekrutacyjne znacznie się wydłużają. Kandydaci mogą przebierać w ofertach, często ze względu na otrzymanie lepszej propozycji pracy urywają kontakt z rekruterem, przestają odbierać telefony czy nie pojawiają się na spotkaniach.
Problem z pozyskiwaniem pracowników – jak pracodawcy mogą sobie z tym poradzić?
Aby stać się konkurencyjnym pracodawcą i przyciągnąć nowych pracowników, firmy podnoszą wynagrodzenia czy dodają do swojej oferty różne benefity. Można tu wyróżnić na przykład:
- bezpłatny, zorganizowany dojazd dla pracowników (jest to szczególnie ceniony benefit przez pracowników firm zlokalizowanych na terenach stref ekonomicznych czy przemysłowych, gdzie dojazd komunikacją miejską jest niemożliwy bądź trudny),
- darmowe posiłki dla pracowników lub dopłaty do wyżywienia,
- różne premie – frekwencyjne, za bezwypadkowość, polecenie pracownika itp.,
- ubezpieczenie grupowe, karty sportowe czy dodatkową opiekę medyczną.
Coraz więcej organizacji dostrzega także potrzebę podejmowania działań employer brandingowych, które mają na celu budowanie marki pracodawcy oraz zwiększanie rozpoznawalności firmy. Warto jedna zaznaczyć, że są to działania wymagające czasu oraz pieniędzy, które w krótkiej perspektywie nie przyniosą oczekiwanych efektów.
Możliwości podnoszenia płac czy włączania do oferty kolejnych benefitów bywają w firmach mocno ograniczone. Nie wszystkie firmy mają także rozbudowane działy HR czy kadr oraz pracowników posiadających wiedzę na temat prowadzenia działań z zakresu employer branding.
Współpraca z agencją zatrudnienia
Biorąc pod uwagę powyższe trudności, firmy coraz częściej sięgają po inne rozwiązania, dzięki którym będą mogły sprostać dzisiejszym wyzwaniom rekrutacyjnym poprzez nawiązanie współpracy z zewnętrznym partnerem. Na lokalnym rynku pracy działa wiele agencji, które mają duże doświadczenie w pozyskiwaniu pracowników. Jedną z takich agencji jest agencja pracy PowerJobs z Katowic, która specjalizuje się w dostarczaniu pracowników tymczasowych, usługach rekrutacyjnych i outsourcingowych głównie dla firm z branży produkcyjno-przemysłowej, automotive i logistycznej.
Skorzystanie z usług agencji pracy tymczasowej daje pracodawcom szereg korzyści:
- elastyczność zatrudnienia – możliwość dostosowywania liczebności załogi do zmieniających się potrzeb,
- możliwość szybkiego zwiększenia zatrudnienia – agencje dysponują rozbudowanymi bazami kandydatów gotowych do podjęcia pracy niemal od zaraz,
- oszczędność czasu – rekrutacja pracowników tymczasowych oraz ich późniejsza obsługa kadrowa i administracyjna pozostaje po stronie agencji,
- dodatkowe promowanie firmy i jej oferty – niektóre agencje podejmują dodatkowe działania mające na celu budowanie marki klienta i promocję jego oferty (np. na własnej stronie internetowej, w mediach społecznościowych, plakatach, ulotkach czy banerach).
Jak znaleźć odpowiednią agencję pracy tymczasowej?
Pracodawcy, którzy nigdy nie współpracowali z zewnętrznymi podmiotami w zakresie rekrutacji czy pozyskiwania pracowników tymczasowych, mogą nie wiedzieć, na co powinni zwrócić uwagę analizując oferty różnych agencji. Cena za usługę jest często jednym z kluczowych czynników, jednak korzystanie wyłącznie z najtańszych opcji może nie być dobrym wyborem. Podczas analizy oferty warto zwrócić uwagę za co odpowiedzialna jest agencja i czy za niską kwotą nie idą ukryte koszty.
Warto także wziąć pod uwagę następujące elementy:
- doświadczenie i znajomość lokalnego rynku pracy – ważne, żeby agencja była świadoma problemów, z jakimi mierzą się firmy działające w regionie, współpracowała z innymi klientami z danego obszaru oraz dysponowała bazą kandydatów,
- specjalizacja – wskazane jest dopytanie o branże, w jakich specjalizuje się agencja, dla jakich firm z tego samego sektora rekrutuje i jakie dodatkowe rozwiązania dedykowane konkretnej branży może zaproponować,
- wachlarz usług – warto nawiązać współpracę z agencją, która poza dostarczeniem pracowników tymczasowych będzie w stanie także zrealizować inne usługi, jak np. outsourcing czy rekrutację.
Poza sprawdzeniem branż, w których się specjalizuje się agencja czy jej portfolio, warto zweryfikować referencje i to, co o współpracy mówią inni klienci. Ważne, żeby przedstawiciele agencji byli elastyczni i otwarci na zmiany zachodzące zarówno na rynku, jak i samym przedsiębiorstwie, wychodzili z inicjatywą, proponowali nowe rozwiązania, byli zaangażowani i dostępni.
Postaw na sprawdzone rozwiązania!
Pracodawcy, którzy borykają się z problemami z pozyskiwaniem pracowników, powinni rozważyć nawiązanie współpracy z agencją pracy tymczasowej. Dobra agencja to partner, którego rola nie ogranicza się jedynie do pozyskania ludzi do pracy. Współpraca z firmą zewnętrzną może przynieść pracodawcom znacznie więcej korzyści. Warto jednak wiedzieć, czym kierować się wybierając agencję zatrudnienia i na co zwrócić szczególną uwagę.
źródło: artykuł partnera