Ruda Śląska: Budowa III etapu Trasy N-S ruszy już w maju!
Drogowcy będą mieli 20 miesięcy na realizację zadania. Przedsięwzięcie kosztować będzie ponad 48 mln zł, z czego prawie 85 proc. wydatków pokrytych zostanie z unijnego dofinansowania. Po zakończeniu budowy tego odcinka trasa N-S będzie zrealizowana już w dwóch trzecich. –Dalsza budowa trasy N-S to największa tegoroczna miejska inwestycja. Zresztą w tym roku wiele będzie się działo w zakresie budowy i przebudowy dróg w Rudzie Śląskiej. Obecnie trwa przebudowa torowiska przy ul. Niedurnego, a lada dzień rozpocznie się przebudowa ul. Górnośląskiej. Przed nami jeszcze modernizacja ul. Piastowskiej. Z tego powodu kierowcy będą musieli liczyć się z utrudnieniami w poruszaniu się po niektórych częściach miasta, ale musimy pamiętać, że wszystkie te inwestycje mają na celu poprawę komfortu i bezpieczeństwa jazdy – podkreśla prezydent Grażyna Dziedzic.
Podpisana dziś umowa dotyczy budowy odcinka trasy N-S o długości ponad 1,4 km od ul. Bukowej do ul. Kokota. Inwestycję zrealizuje firma Drogopol, a kosztować będzie ona ponad 48 mln zł. – Oprócz samej trasy roboty drogowe obejmą też budowę dwupoziomowego węzła z ul. Kokota, drogi dojazdowej do ogródków działkowych, chodników, ścieżek rowerowych, elementów systemu odwodnienia, a także przebudowę odcinka ul. Kokota oraz wlotu i odcinka ul. Wideckiego – wylicza wiceprezydent Krzysztof Mejer. – Wybudowany zostanie również wiadukt, którym trasa N-S przebiegać będzie nad ulicą Kokota. Odwodnienie zapewni z kolei sieć kanalizacji deszczowej – dodaje. Inwestycja obejmie również oświetlenie trasy, węzła, chodników i ścieżek rowerowych, wykonanie barier ochronnych oraz oznakowania pionowego i poziomego, a także nasadzenia drzew i krzewów. Przebudowane zostaną też istniejące sieci infrastruktury technicznej, które kolidują z planowaną budową.
Prace budowlane powinny rozpocząć się już w maju i będą realizowane na całej długości odcinka. –Z uwagi na budowę wiaduktu i wykonanie połączenia z ul. Kokota, która będzie przebudowywana na odcinku aż 400 m, kierowcy w tym rejonie mogą napotkać utrudnienia. Już w maju wprowadzona zostanie tam tymczasowa organizacja ruchu, wykonany zostanie też specjalny bajpas dla poruszających się pojazdów – informuje Mariusz Pol, zastępca naczelnika Wydziału Dróg i Mostów UM. Nietypową częścią budowy tego odcinka trasy będzie przeniesienie o 20 metrów na północ kolidującego z jej przebiegiem schronu pozorno – bojowego. – Jest to mała kapsuła, właściwie dla dwóch osób, z murem sugerującym, że jest to duży schron bojowy, stąd nazwa – tłumaczy dr Łukasz Urbańczyk, Miejski Konserwator Zabytków. Schron jest dobrze zachowany, ale obecnie zalany deszczówką. Po przeniesieniu zainstalowana zostanie rura odwadniająca, a obiekt zostanie przykryty ziemią, aby zachować pierwotny wygląd. Specjalnie dla zwiedzających zostanie wykonane zejście schodami terenowymi z poziomu chodnika. Warto dodać, że w pobliżu znajduje się również duży bunkier, przy którym po zakończeniu budowy z jednej strony przebiegać będzie sama trasa, a z drugiej chodnik i ścieżka rowerowa. Oba obiekty należą do Obszaru Warownego „Śląsk”.
Do tej pory w Rudzie Śląskiej zrealizowane zostały dwa odcinki trasy N-S. Mają one długość ok. 2 km. Pierwszy etap został przekazany do użytkowania na początku 2013 roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja, czyli drogi nr 925, do Drogowej Trasy Średnicowej, wraz z węzłem dwupoziomowym z ul. 1 Maja. Jego budowa dofinansowana została w ramach RPO WŚL 2007-2013. Kolejny odcinek do użytkowania przekazany został w sierpniu ubiegłego roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja do ul. Bukowej. Wraz z tą inwestycją dodatkowo wykonane zostało 1,5 km drogowego połączenia ul. Bukowej z ul. ks. Niedzieli. Drugi etap budowy trasy N-S oraz odcinek, na którego realizację podpisano dziś umowę, objęte zostały unijnym dofinansowaniem, które wyniosło prawie 85 proc. wartości tych inwestycji. Ogółem jest to kwota rzędu ok 90 mln zł. – Dzięki temu od początku budowy tego odcinka drogi możemy na bieżąco finansować ją ze środków zewnętrznych – podkreśla Grażyna Dziedzic.
Jest już też gotowy projekt ostatniego, a zarazem najdłuższego odcinka trasy N-S. Chodzi o etap od ul. Kokota do zjazdu na autostradę A-4. Jego długość wyniesie 1,9 km. W ramach tego zadania powstanie również rondo w rejonie ul. Bielszowickiej oraz aż trzy wiadukty – jeden nad ul. Bielszowicką, drugi nad przebiegającą linią kolejową oraz trzeci nad ul. Piaskową. Podobnie jak w przypadku wcześniejszych odcinków, na realizację ostatniego władze miasta starają się o unijne dofinansowanie. – Złożony przez nas wniosek przeszedł już ocenę formalną. Teraz czekamy już na ogłoszenie ostatecznej listy projektów, które otrzymają dofinansowanie. Ubiegamy się o ponad 110 mln zł dotacji – informuje wiceprezydent Michał Pierończyk.
Miasto myśli również o budowie trasy w kierunku przeciwnym, czyli do granicy z Bytomiem. W marcu ogłoszony został przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej budowy trasy od ul. Magazynowej w Rudzie do granicy z Bytomiem.(źr: UM Ruda Śląska)