Spóźnił Ci się lot, albo został odwołany? Należy Ci się nawet 600 euro odszkodowania!
W tym roku odwołano już ponad 180 lotów z Polski. Pasażerowie mogą jednak domagać się odszkodowania od odwołanego lotu.
Prawa pasażerów linii lotniczych reguluje rozporządzenie WE nr 261. Ma ono zastosowanie tylko do europejskiej przestrzeni powietrznej, w związku z czym rekompensata przysługuje pasażerom korzystającym z usług przewoźników zarejestrowanych w Unii Europejskiej, nawet jeśli startują lub lądują poza jej terytorium.
Należy się również podróżującym innymi liniami lotniczymi, ale rozpoczynającymi swoje loty w jednym z państw unijnych. Regulacje te dotyczą także Islandii, Norwegii i Szwajcarii.
O odszkodowanie u linii lotniczych możemy ubiegać się w przypadku, gdy opóźnienie lotu wynosi 3 godziny i więcej, a nastąpiło ono na skutek czynników, na które przewoźnik ma wpływ np. awaria samolotu.
Rekompensata należy nam się także jeśli rejs został odwołany z powodów zależnych od linii (np. choroby pilota i braku zastępstwa). W przypadku jednak, gdy powiadomi ona klientów o tym fakcie co najmniej 14 dni przed planowanym terminem lub zaproponuje im lot alternatywny o podobnej trasie i liczbie przesiadek, podróżnym nie przysługuje odszkodowanie.
Zdarzają się również sytuacje, w których przewoźnik odmawia swoim pasażerom wejścia na pokład. Wówczas również można zgłosić reklamację.
Bilet najczęściej łączy się z tym, że mamy zarezerwowany hotel, zarezerwowany samochód itd. Te wszystkie koszty powinny nam zostać zwrócone w takim zakresie, w jakim z nich nie skorzystaliśmy. Oprócz tego mamy instytucję odszkodowania na podstawie rozporządzenia europejskiego. Ono się waha od 250 euro do 600 euro.
Źródło: TVS, Polsat NEWS