Stanisław Janicki: Królewnę Śnieżkę pamiętam do dziś
W listopadzie 2023 Stanisław Janicki, wybitny krytyk filmowy i niezapomniany prowadzący program „W starym kinie” świętował 90. urodziny. Przy tej okazji Magda Sincewicz z TVS rozmawiała z nim o początkach miłości do kina. Zobaczcie wideo i czytajcie
Stanisław Janicki ma 90 lat. Jubileusz świętował w Katowicach w kinoteatrze Rialto. To była okazja, by porozmawiać z nim o tym, skąd się wzięła jego miłość do kina.
– To był w 1938, może już 39 roku – wspomina Stanisław Janicki w rozmowie z Magdą Sincewicz z TVS. – W pewną niedzielę mój ojciec zaprowadził nas do Kina Roma w Warszawie. Miałem brata starszego o trzy lata Kino istnieje po dziś dzień, choć nie jako kina. I tu los był łaskawy dla mnie, ponieważ był to film Walta Disneya: Królewna Śnieżka. Ja do dziś widzę po prostu te kadry, słyszę: hej ho, hej ho, do pracy by się szło. To mi towarzyszy całe życie i to był pierwszy kontakt z kinem – opowiada wybitny dziennikarz i krytyk filmowy.
Ale potem nadeszła wojna. – Kiedy wojna się skończyła, myśmy znaleźli się w rodzinnym mieście, miasteczku, mieście Janickich, czyli w Skoczowie nad Wisłą – kontynuuje Janicki. I tam było kino. Takie nie za duże, bo to miasto też nie było duże, ale sympatyczne, drewniane chyba. I to co uderzyło już mnie wtedy, a może ktoś to mówił, a ja to przejąłem, mianowicie, że kino nazywało się Podhale. To był Skoczów, Śląsk Cieszyński, tu Małopolska i kino nazywało się Podhale.
Stanisław Janicki urodził się 11 listopada 1933 roku w Czechowicach – Dziedzicach. Był autorem cyklicznego programu w TVP, który zna każdy miłośnik filmów: „W starym kinie”. Był to najdłużej nadawany program filmowy w historii polskiej telewizji – emitowano go od 1967 do 1999 roku. Obecnie jego podcastów pt. Odeon Stanisława Janickiego można słuchać w radiu RMF.
W 2019 ukazała się poświęcona mu książka – wywiad pt. W starym kinie Stanisława Janickiego – scenariusz filmu niemożliwego, autorstwa Andrzeja Pacuły.
Rozmowa TVS
Englert dla TVS: Dziś wybieramy ze śmietnika. O współczesnym aktorstwie