To już 50 dostawa skroplonego gazu LNG do Polski
Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo sprowadziło w niedzielę kolejny ładunek skroplonego gazu ziemnego LNG do Polski. To 50. dostawa do Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu.
Dzwoni policjant i zadaje pytania? To QUIZ śląskich mundurowych!
Statek metanowiec Iberica Knutsen z ładunkiem około 57 tys. ton LNG z portu Sabine Pass w USA do terminalu w Świnoujściu wpłynął w niedzielę przed godz. 11. W południe ma się rozpocząć jego rozładunek. To już 50. transport skroplonego gazu ziemnego do Polski. Został zakupiony przez PGNiG w ramach transakcji spotowej od hiszpańskiej firmy Naturgy.
Po regazyfikacji ładunek tej wielkości da około 75 mln metrów sześciennych gazu ziemnego. – Tyle, ile zużywa średnio cała Polska przez cztery dni latem lub jeden dzień zimą – poinformowano w komunikacie PGNiG.
W ostatnich miesiącach 2018 r. PGNiG, jak poinformowało w komunikacie, podpisało cztery długoterminowe kontrakty na zakup LNG z USA. Dostawy od jednego z amerykańskich partnerów – Cheniere Energy – rozpoczną się w 2019 r.
Oprócz dwóch ładunków technicznych, od czasu komercyjnego otwarcia terminalu LNG w Świnoujściu w czerwcu 2016 r., którego operatorem jest spółka Polskie LNG, przypłynęło do Polski 37 ładunków z Kataru w ramach kontraktu długoterminowego z Qatargas, dziewięć dostaw spotowych – z Norwegii, USA i Kataru oraz pierwsza dostawa w ramach kontraktu średnioterminowego z brytyjską firmą Centrica.
Wliczając dostawę od Naturgy, PGNiG zakupiło do tej pory ponad 4,2 mln ton LNG, co po regazyfikacji daje około 5,7 mld metrów sześciennych gazu ziemnego. Terminal w Świnoujściu ma najwyższy spośród 22 lądowych terminali regazyfikacyjnych w Europie poziom wykorzystania, sięgający około 60 proc. mocy regazyfikacyjnych. W przypadku większości europejskich gazoportów średnia to 30 proc.
Polskie LNG realizuje Program Rozbudowy Terminalu, zakładający wykonanie czterech komponentów: zwiększenie mocy regazyfikacyjnych z 5 do 7,5 mln metrów sześciennych, budowę drugiego nabrzeża przeznaczonego dla mniejszych jednostek pływających, postawienie trzeciego zbiornika na LNG o pojemności 180 tys. metrów sześciennych, jak również skonstruowanie bocznicy kolejowej do przeładunku gazu skroplonego na cysterny kolejowe i kontenery ISO.
Zachodniopomorski wojewoda Tomasz Hinc w styczniu 2019 r. wydał decyzję o ustaleniu lokalizacji dla rozbudowy terminala regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz decyzję na budowę infrastruktury przesyłowej LNG.
Marihuana dostępna na Śląsku! W których aptekach ją znajdziecie?
Pierwsza decyzja dotyczy inwestycji, w ramach której wybudowany zostanie trzeci zbiornik LNG o pojemności około 180 tys. metrów sześciennych wraz z instalacjami i połączeniami do dwóch istniejących zbiorników LNG, a także lądowy system załadunku LNG na kolej. Druga decyzja lokalizacyjna dotyczy budowy infrastruktury przesyłowej LNG do rozładunku, załadunku i bunkrowania statków.
Obie decyzje wydane na rzecz Polskiego LNG dotyczą terenu zlokalizowanego w obrębie ewidencyjnym Warszów 11. Rozbudowany terminal będzie posiadał moc regazyfikacyjną 7,5 mld metrów sześciennych. Wojewoda zachodniopomorski zaznaczył, że „to blisko połowa rocznego zużycia gazu w Polsce”.
(źródło: TVP INFO, PAP)