Uwaga na A4, odcinkowy pomiar prędkości już działa
Odcinkowy pomiar prędkości na A4 już działa na 8-kilometrowym odcinku autostrady między węzłami Kąty Wrocławskie i Kostomłoty. To tu często dochodzi do wypadków.
Od 21 lipca działa już odcinkowy pomiar prędkości na A4. Objęty nim został 8-kilometrowy odcinek autostrady między węzłami Kostomłoty a Kąty Wrocławskie koło Wrocławia w woj. dolnośląskim. Żółte kamery zostały włączone w piątek o godz. 12.
Kamery wyłapują wszystkich kierowców jadących szybciej niż obowiązujące w tym miejscu ograniczenie. Mandat można dostać już za jazdę z prędkością przekraczającą 110 km na godzinę. Wybór tej lokalizacji nie był przypadkowy, dokonano jej bowiem po wnikliwej analizie bezpieczeństwa ruchu drogowego wykonanej wspólnie przez GDDKiA i GITD. Na tym odcinku autostrady bardzo często dochodzi do kolizji i wypadków. W latach 2018-2022 doszło tu do prawie 30 wypadków, w których zostało poszkodowanych około 50 osób. Na dodatek A4 na tym odcinku nie ma pasa awaryjnego. – Ze względu na skalę oraz skutki zdarzeń drogowych, konieczne jest objęcie go stałą kontrolą prędkości – wyjaśnia GDDKiA. Pierwsze statystyki poznamy za miesiąc, w sierpniu 2023.
Wybór lokalizacji poprzedziła analiza bezpieczeństwa ruchu drogowego wykonana wspólnie przez GDDKiA i Główny Inspektorat Transportu Drogowego. Za funkcjonowanie odcinkowego pomiaru prędkości odpowiada CANARD (Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym, komórka organizacyjna GITD.)
W 2023 roku system odcinkowego pomiaru prędkości w Polsce obejmie nowych 200 km dróg. Urządzenia zostaną zostaną zainstalowane m.in. na autostradach A1, A2, A4 oraz na drogach krajowych S7 i S11.
W woj. śląskim odcinkowy pomiar prędkości jest w Pilchowicach, Gorzycach (w obu przypadkach na DK 78), Tarnowskich Górach (DK 11).
Gdzie są radary? Mapa w linku
RADARY I POMIAR PRĘDKOŚCI W POLSCE. MAPA
Jak działa odcinkowy pomiar prędkości?
Na A4 Kąty Wrocławskie – Kostomłoty zamontowano urządzenie Unicam Velocity 3.
Unicam Velocity 3 rejestrują naruszenia przepisów na kilku pasach jednocześnie, zapisują też wizerunek sprawcy i działają nawet przy skrajnej pogodzie. Pierwsza kamera rejestruje samochód, a gdy pojazd dotrze do końca odcinka, system fotografuje go ponownie i oblicza średnią prędkość, z jaką się poruszał. Jeśli jest większa niż dopuszczalny limit na tym odcinku, wystawiany jest mandat.
Mandat za przekroczenie prędkości. Stawki
- do 10 km/h – 50 zł
- 11-15 km/h – 100 zł i 3 punkty karne;
- 16-20 km/h – 200 zł i 3 pkt;
- 21-25 km/h – 300 zł i 6 pkt;
- 26-30 km/h – 400 zł i 6 pkt;
- 31-40 km/h – 800 zł lub 1600 zł przy ponownym popełnieniu tego samego wykroczenia i 10 pkt;
- 41-50 km/h – 1000 zł (2000 zł przy recydywie) i 13 pkt;
- 51-60 km/h – 1500 zł (3000 zł przy recydywie) i 15 pkt;
- 61-70 km/h – 2000 zł; (4000 zł – za recydywę) i 15 pkt;
- ponad 70 km/h – 2500 zł (5000 zł za recydywę) i 15 pkt.
Gdzie są fotoradary?
Nowoczesne fotoradary na polskich drogach. Łapią 32 samochody jednocześnie