Więcej za przejazd A4 do Krakowa
Podwyżka na autostradzie A4 Kraków – Katowice od stycznia 2024. 30 zł za przejazd samochodem osobowym. Te stawki Stalexport wprowadził już w kwietniu, jednak kierowcy mieli możliwości, by płacić mniej – przez aplikacje, a nie na bramkach. Teraz preferencyjna stawka znika. To kolejna podwyżka za tę autostradę w ostatnich latach. Kiedy kończy się koncesja dla Stalexportu i czy A4 będzie darmowa?
Na A4 drożej od stycznia 2024
Na autostradzie A4 będzie drożej od stycznia 2024. Tę podwyżkę spółka Stalexport Autostrada Małopolska wprowadziła już w kwietniu 2023. Wtedy stawka dla pojazdów osobowych wzrosła z 13 do 15 zł na każdej bramce. A że płacimy dwa razy, na bramkach w Balicach i Mysłowicach, w sumie za przejazd koncesjonowanym odcinkiem A4 Katowice – Kraków trzeba płacić 30 zł. Ale wraz z wprowadzeniem podwyżki, Stalexport zostawił kierowcom furtkę. Kierowcy, płacący przez aplikacje, a nie na bramkach, nadal płacili 13 zł. Teraz, w styczniu 2024, ta możliwość zniknie. Od 16 stycznia 2024 r. preferencyjna stawka opłat za przejazd autostradą A4 na odcinku Katowice-Kraków pojazdami kategorii 1 (innymi niż motocykle) przy zastosowaniu płatności automatycznych, czyli A4Go, Telepass i videotolling, zostanie zniesiona. Będzie więc wynosiła 15 zł na każdej bramce. Czyli w sumie 30 zł.
Dodatkowo od 1 stycznia 2024 pojazdy z pomocą humanitarną dla Ukrainy nie będą zwalniane z opłat za przejazd. Kierowców takich pojazdów od nowego roku obowiązywać będą opłaty za przejazd zgodnie z aktualnymi stawkami
Aktualne stawki na A4 Kraków – Katowice
▪ 15 zł dla kategorii 1
▪ 27 zł dla kategorii 2 i 3 –
▪ 46 zł dla kategorii 4 i 5
Stawka dla motocyklistów wzrośnie z 6 do 7 zł.
Oto komunikat spółki Stalexport Autostrada Małopolska:
Od 16 stycznia 2024 r. stawka opłaty za przejazd A4 Katowice-Kraków dla pojazdów kategorii 1 (innych niż motocykle), pobieranej na każdym placu poboru opłat (tj. w Mysłowicach i w Balicach) wyniesie 15 PLN niezależnie od sposobu jej uiszczania.
Stalexport informuje też: Termin ważności impulsów A4Go zakupionych w opcji prepaid w terminie do 15 stycznia 2024 r. nie ulega zmianie. Są ważne 730 dni od daty zakupu. nie będą wymagane dopłaty do tych impulsów. Od 16 stycznia 2024 r. opłata za pakiet 20 impulsów tj. przejazdów A4 Katowice-Kraków pojazdami kategorii 1 (z wyłączeniem motocykli) wynosić będzie 300 zł.
Kiedy gdy Stalexport wprowadzał ostatnie podwyżki, czyli wiosną, rozmawialiśmy z przedstawicielami spółki. Podkreślali, że podwyżki wpisują się w to, co w ogóle dzieje się w polskiej gospodarce.
– W ciągu ośmiu lat to wzrost o 3 zł, czyli około 30 proc. od stawki 10 zł – mówił w rozmowie z reporterem TVS Rafał Czechowski, rzecznik spółki Stalexport Autostrada Małopolska.
I dodał: – To podwyżka, którą na pewno korzystający z autostrady często na pewno odczują. Niestety, wpisuje się ona w to, co ogólnie dzieje się w gospodarce. Poprzednią podwyżkę, która miała miejsce przed rokiem, zapowiadaliśmy w marcu. Nie wiedzieliśmy jeszcze wtedy, że indeks wzrostu cen będzie tak wysoki. I stąd musieliśmy, w krótkim czasie ponownie wystąpić do GDDKiA o zmianę stawek.
Kiedy A4 Katowice – Kraków będzie darmowa?
Przypomnijmy. Na początku 2023 roku GDDKiA negatywnie zaopiniowała podwyżkę na A4. Ale zarządca trasy nie ma obowiązku tej opinii brać pod uwagę, a GDDKiA nie ma mocy, by podwyżkę zatrzymać.
Jednak już od roku wiadomo, że koncesja dla Stalexportu, która obowiązuje do 2027 roku, nie będzie przedłużana, zaś autostrada A4 z Krakowa do Katowic stanie się darmowa. Tak przynajmniej zapowiedział poprzedni rząd PiS. Od wakacji kierowcy aut osobowych nie płacą za przejazd autostradami „rządowymi”, czyli np. A4 na odcinku Gliwice – Wrocław i A2 Konin — Stryków. Politycy zapowiedzieli również wielką rozbudowę trasy do trzech pasów.
Pierwsza polska płatna autostrada
Przypomnijmy. A4 Katowice – Kraków powstała na bazie drogi powstałej w latach 70. i 80. XX wieku. Spółka Stalexport Autostrady uzyskała koncesję na zarządzanie nią w 1997 roku. Wtedy Polska była za biedna, by samodzielnie budować trasę. Pierwsze opłaty zarządca pobrał od kierowców w poniedziałek 5 kwietnia 2000 roku. Wtedy przejazd całym odcinkiem A4 kosztował 8 zł (płaciliśmy po 4 zł na bramce). W roku 2001 roku stawki wzrosły do 10 zł (2x 5 zł).
Koncesja została przeniesiona w 2004 roku do specjalnie w tym celu utworzonego podmiotu – Stalexport Autostrada Małopolska S.A. Od połowy 2006 roku Spółka wchodzi w skład włoskiej grupy kapitałowej Atlantia (która m.in. zarządza lotniskami). 38 proc. należy do mniejszych akcjonariuszy.