BiznesSilesia Flesz najnowsze informacje

Znów zwężenie na A4. Wymiana nawierzchni

Rozpoczyna się wymiana nawierzchni na autostradzie A4. Chodzi o koncesyjny odcinek Katowice – Kraków Stalexportu.

Wymiana nawierzchni na autostradzie A4. Od wtorku 5 września 2023 do poniedziałku 11 września, w godzinach nocnych (od 19 do 6), pomiędzy węzłami Jeleń w Jaworznie i Balin w Chrzanowie, w związku z wprowadzaniem nowej organizacji ruchu, występować będą zwężenia do jednego pasa ruchu. Wymiana nawierzchni prowadzona ma być w sposób możliwie najbardziej komfortowy dla kierowców sposób – na krótkich odcinkach, z zachowaniem dwóch pasów ruchu w każdym kierunku.

Główne prace związane z remontem nawierzchni autostrady ruszą 11 września 2023 na około 7-kilometrowym odcinku pomiędzy wspomnianymi węzłami Jeleń i Balin (od km 362,2 do km 368,9). Wykonawca robót rozpocznie od wymiany nawierzchni na jezdni w kierunku Krakowa, a następnie przeniesie się na tym samym odcinku na jezdnię w kierunku Katowic. W I etapie na jezdni w kierunku Krakowa jeden pas ruchu będzie remontowany, drugi będzie przejezdny. Na jezdni do Katowic będą dwa pasy ruchu w kierunku Katowic i jeden pas w kierunku Krakowa. Obie jezdnie na tym odcinku A4 wyremontowane zostaną do końca 2023 r.

Prace obejmą całą A4 Katowice – Kraków

Docelowo roboty obejmą wymianę nawierzchni obu jezdni autostrady, od węzła Murckowska w Katowicach do węzła Balice (od km 340 do km 401). Całość remontu podzielona jest na 16 odcinków. Równolegle z remontem nawierzchni prowadzony będzie remont 45. wiaduktów.

– Właściwe utrzymanie infrastruktury odcinka A4 Katowice-Kraków, m.in. nawierzchni i obiektów inżynieryjnych, w tym mostów i wiaduktów, wynika z obowiązujących przepisów, ale również z zapisów Umowy Koncesyjnej. Zgodnie z nimi mamy obowiązek przekazać autostradę stronie publicznej w 2027 roku w doskonałym stanie technicznym, nie wymagającym remontów i modernizacji przez kolejne lata – przypomina Rafał Czechowski, rzecznik prasowy Stalexport Autostrada Małopolska.

Powiązane artykuły

– Podczas wymiany nawierzchni, na każdym remontowanym odcinku zachowamy po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Taka organizacja ruchu bardzo dobrze sprawdziła się podczas poprzednich remontów nawierzchni, zakładamy, że również tym razem zminimalizuje uciążliwości dla podróżujących – dodaje.

Remonty wiaduktów

Również w przypadku remontu wiaduktów prace będą prowadzone z utrzymaniem dwóch pasów ruchu w obu kierunkach, mimo wyłączania w przypadku niektórych obiektów całych odcinków jezdni. Będzie to możliwe dzięki wcześniejszemu wykonaniu przejazdów na drugą jezdnię przez pas rozdziału.

Obok wymiany nawierzchni i przywrócenia jej nośności w wymagających tego lokalizacjach, prace obejmą także roboty towarzyszące:

  • wymianę barier ochronnych na wybranych odcinkach,
  • remont elementów odwodnienia
  • odtworzenie oznakowania poziomego.

Efektem wymiany nawierzchni autostrady będzie zwiększenie jej trwałości i nośności oraz polepszenie jej właściwości przeciwpoślizgowych, a tym samym – zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników autostrady. Usprawnione zostanie również odwodnienie powierzchniowe.

W ramach remontu mostów naprawione będą

  • konstrukcja nośna
  • urządzenia dylatacyjne
  • łożyska mostowe
  • gzymsy i chodniki
  • betonowe bariery ochronne i zabezpieczenie antykorozyjne.

To z kolei poprawi nie tylko bezpieczeństwo i komfort użytkowania wiaduktów, ale także ich estetykę.

Prace związane z wymianą nawierzchni i remontem obiektów mostowych prowadzone będą do końca 2026 roku, z wyłączeniem okresów zimowych. Wykonawcą robót jest PAVIMENTAL Polska Sp. z o. o. z Trzebini. Wartość kontraktu to ponad 422 miliony złotych netto.

Rozbudowa A4

Koniec opłat za A4, będą 4 pasy. Kiedy?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button