Życzliwość na telefon. Zobaczcie wideo
W ramach walki z samotnością, każdy gliwicki senior będzie mógł otrzymać emocjonalne wsparcie na telefon. Ośrodek Pomocy Społecznej w Gliwicach we współpracy z Radą Seniorów Miasta Gliwice planuje uruchomić telefon życzliwości.
Przyziemna rzecz, choć niedostępna dla wszystkich. Z biegiem lat kontakty się urywają lub po prostu bliskie nam osoby odchodzą.
– Dla mnie wdowca to bardzo dobrze z drugą osobą porozmawiać, bo tak w domu cały czas sam. Nudnie to życie idzie. Jak idzie do parku to ktoś się odezwie, to rozmowę się prowadzi, a tak to nie ma z kim – mówi Werner, mieszkaniec Gliwic
– Spotykamy się cyklicznie z naszymi seniorami, przede wszystkim z liderkami klubów seniora i to od samych seniorów wyszła propozycja, że taki telefon byłby potrzebny, ponieważ na rynku funkcjonują różnego rodzaju infolinie informujące o pewnych działaniach, natomiast brakuje po doświadczeniu covidowym osób, które chcą po prostu wysłuchać – mówi Bernadeta Bonus, Ośrodek Pomocy Społecznej w Gliwicach
Wymagania są bardzo proste. Życzliwość, cierpliwość, dostępność i przede wszystkim chęć wysłuchania drugiej osoby.
Telefon życzliwości ma ruszyć we wrześniu. Komórka i miejsce pracy już są. Pierwsi chętni też już się zgłosili, muszą jednak przejść szkolenie.
– Głównie to będą obszary komunikacji, aktywnego słuchania i wszystkich innych elementów, które są potrzebne. Będą też spotkania z naszymi interwentami kryzysowymi, ponieważ różne sytuacje się mogą zadziać. Natomiast samo fizycznie miejsce, w którym seniorzy będą obsługiwać ten telefon to będzie jedna z naszych lokalizacji. W godzinach tego telefonu będą dostępni też nasi pracownicy, w związku z czym będzie też nasz element bezpieczeństwa dla seniorów. Jeżeli zmierza się z jakąś sytuacją, gdzie nie będą wiedzieli, jak sobie z nią poradzić, nasz pracownik będzie mógł wesprzeć i zareagować – mówi Marzena Połomska, Ośrodek Pomocy Społecznej w Gliwicach
Chętni seniorzy mogą kontaktować się z Ośrodkiem Pomocy Społecznej lub z Radą Seniora w celu rozpoczęcia współpracy. Emocjonalne wsparcie na telefon będzie dostępne dla każdego.
Karolina Komada