Historyczny dzień na Zakopiance. Pierwszy tunel przebity!
Ekipy budowlane drążące jednocześnie od północy i południa prawy tunel pod górą Luboń Mały w ciągu przyszłej S7 stanęły naprzeciwko siebie w środę, 23 października. W ramach budowy drogi ekspresowej S7 na odcinku Naprawa – Skomielna Biała powstaną dwa tunele o długości 2060 m każdy. Dotychczas wydrążono już 1184 m lewego tunelu.
Jak wygląda eskorta na porodówkę w wykonaniu policji? Co dalej z Ruchem Chorzów?
TOP 5 Silesia Flesz – premiera w każdą niedzielę o 19:50 w Telewizji TVS
– To historyczny dzień. Dziękuję i gratuluję wszystkim, dzięki którym dzisiejsze wydarzenie jest możliwe. Budujemy spójny system transportowy Polski, jego ważnym elementem jest Zakopianka – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Prace przy drążeniu tunelu na Zakopiance rozpoczęto 6 marca 2017 r. w Naprawie, od prawego portalu północnego. Ze względów technologicznych i dla bezpieczeństwa wykonywanych robót dopuszczone zostało wykonywanie prac w ruchu ciągłym, 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu. Konieczność prowadzenia robót bez przerw i postojów wiąże się z występowaniem w górze naprężeń i odkształceń, które są na bieżąco monitorowane.
Z uwagi na trudne warunki geologiczne do budowy tunelu nie można było zastosować drążenia przy pomocy tarczy TBM. W tej technologii powstał tunel pod Martwą Wisłą, jest tez wykorzystywana przy budowie metra w Warszawie.
Wykonawca tunelu na odcinku S7 Naprawa – Skomielna Biała, firma Astaldi z Włoch, stosuje przy drążeniu metodę kontrolowanej deformacji A.DE.CO.-RS (analiza deformacji kontrolowanych z skałach i gruntach). Jest to metoda opracowana w latach 80. we Włoszech.
Trasa S7 Lubień – Rabka Zdrój
Budowa S7 Lubień – Rabka Zdrój rozpoczęła się w 2016 r. Koszt wszystkich prac wyniesie ponad 2,1 mld zł. Zakończenie tego odcinka Zakopianki jest planowane w 2021 roku.
Na odcinku 16,7 km nowej drogi, w tym 15,8 km o parametrach drogi ekspresowej, oprócz dwukomorowego tunelu o długości 2,06 km, który stanowi 12,3 proc. całej trasy, powstanie 38 obiektów inżynierskich: mostów, wiaduktów, estakad. Na etapie budowy podzielono trasę na trzy odcinki.
Realizacja pierwszego odcinka drogi ekspresowej S7 Lubień – Naprawa o długości 7,6 km, oprócz dwujezdniowej drogi klasy S, obejmuje budowę m.in. dwóch miejsc obsługi pasażerów (Lubień i Krzeczów), 10 obiektów inżynierskich oraz sześciu małych obiektów mostowych na potoku Krzywańskim. Najdłuższa estakada nad drogami dojazdowymi i ciekami w Lubniu ma 573 m długości, wiadukt w Krzeczowie 402 m, a estakada w Naprawie 396 m. Obecnie trwają zintensyfikowane prace budowlane, by jeszcze tym roku dopuścić do ruchu po jednej jezdni w dwóch kierunkach.
Na odcinku tunelowym Naprawa – Skomielna Biała o długości ok. 3 km powstaje dwukomorowy tunel o długości ok. 2,06 km z awaryjnymi przejściami między komorami, dwoma portalami, budynkiem wentylatorni oraz pełną infrastrukturą i wyposażeniem technicznym. Na tym odcinku powstaje także jeden wiadukt, przed północnym portalem tunelu, o długości 321 m.
Odcinek Skomielna Biała – Chabówka o długości 6,1 km został oddany do ruchu 28 września 2019 r. W ramach tego zadania, oprócz dwujezdniowej drogi wybudowano m.in. dwa węzły drogowe (Skomielna Biała i Zabornia), obwód utrzymania drogi ekspresowej, 17 obiektów inżynierskich (wiadukty, estakady), w tym najdłuższy, liczący 1 km, oraz cztery małe mostki przy węźle Skomielna.
Śląskie: W których szkołach 25 października będzie TĘCZOWY PIĄTEK?
Pogoda na Wszystkich Świętych. Jaka będzie pogoda we Wszystkich Świętych?
Śląskie: Brutalny napad na taksówkarza. 15-latek zmasakrował mu głowę nożem! [WIDEO]
źr. Ministerstwo Infrastruktury