Tunel na Zakopiance w końcu otwarty. Budowali go pięć lat
Tadam! Tunel na Zakopiance otwarty! To część trasy S7. Co to za cudo? Tunel nosi imię Śp. Lecha i Marii Kaczyńskich
Pięć lat budowania, w tym trzy lata drążyli skałę, a w tym czasie kierowcy wciąż stali w korkach na górze. W końcu – jest! Tunel na Zakopiance oficjalnie otwarty 12 listopada 2022. To tunel w ciągu drogi ekspresowej S7 wydrążony pod górą Luboń Mały w Beskidzie Wyspowym. Oficjalna godzina oddania go kierowcom: sobota, 11.30.
To oznacza, że w końcu będzie – być może – dojechać w Tatry bez wielogodzinnych korków. Bo korki na Zakopiance są legendarne, a w długie weekendy z Karkowa do Zakopanego jedzie się i 5, 6 godzin. Zaś w niedzielne wieczory z Zakopanego do Krakowa jeszcze dłużej.
Podczas otwarcia w sobotę, które oczywiście odbyło się z wielką pompą, minister Adamczyk powiedział: Dziękuję tym, którzy na budowach dróg w Polsce spełniają marzenia milionów Polaków. To pozwala nam wierzyć, że wypadki śmiertelne, które były częste na Zakopiance, już się nie będą powtarzać.
Jak powstawał tunel na S7
Umowa została podpisana w 2016. Pierwszą łopatę wbito w 2017, a 23 października 2019 przebito pierwszą nawę tunelu (w stronę Zakopanego). W 2021 zakończyło się betonowanie obudowy ostatecznej w obu tunelach.
Do wydrążenia tunelu używano ciężkiego sprzętu, ale także ok. 180 ton materiałów wybuchowych. Do budowy użyto 190 tys. m sześciennych betonu i 48 tys. ton stali.
Inwestycja kosztowała, bagatela, 2,5 miliarda złotych. Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień – Rabka-Zdrój, a więc i tunelu, jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączny koszt inwestycji wynosi 2 547 601 820,15 zł, a dofinansowanie ze środków UE 1 299 635 604,11 zł.
Tunel na Zakopiance ma aż 2 km
Tunel ma dwie komory, tzw. nitki, o długość 2058 m, wysokość 4,7 m i szerokość użytkowej 14,9 m. W każdej komorze są po dwa pasy ruchu o parametrach 3,5 m oraz pas awaryjny o szerokości 3 m. Ten pas awaryjny daje możliwość realizacji w przyszłości trzeciego pasa. Tunel jest 95 metrów pod ziemią.
W tunelu jest ponad 3 tys. lamp, 76 wentylatorów strumieniowych, 20 wentylatorów kurtyny powietrznej i cztery wentylatory napowietrzające.
W przejściach pomiędzy tunelami zainstalowano 11 kompletów układów różnicujących ciśnienie. Wewnątrz obydwu nitek tunelu zainstalowano kamery monitoringu wizyjnego. Zapewniona jest łączność alarmowa i system ostrzegania pożarowego, czujniki dymu oraz czujniki ciepła. Znalazło się tam także 178 głośników, z których w razie konieczności będzie słychać ostrzeżenia i polecenia.