reklama
PodróżeSilesia Flesz najnowsze informacjeTechnologie

Tunel na Zakopiance w końcu otwarty. Budowali go pięć lat

reklama

Tadam! Tunel na Zakopiance otwarty! To część trasy S7. Co to za cudo? Tunel nosi imię Śp. Lecha i Marii Kaczyńskich

Pięć lat budowania, w tym trzy lata drążyli skałę, a w tym czasie kierowcy wciąż stali w korkach na górze. W końcu – jest! Tunel na Zakopiance oficjalnie otwarty 12 listopada 2022. To tunel w ciągu drogi ekspresowej S7 wydrążony pod górą Luboń Mały w Beskidzie Wyspowym. Oficjalna godzina oddania go kierowcom: sobota, 11.30.

To oznacza, że w końcu będzie – być może – dojechać w Tatry bez wielogodzinnych korków. Bo korki na Zakopiance są legendarne, a w długie weekendy z Karkowa do Zakopanego jedzie się i 5, 6 godzin. Zaś w niedzielne wieczory z Zakopanego do Krakowa jeszcze dłużej.

Podczas otwarcia w sobotę, które oczywiście odbyło się z wielką pompą, minister Adamczyk powiedział: Dziękuję tym, którzy na budowach dróg w Polsce spełniają marzenia milionów Polaków. To pozwala nam wierzyć, że wypadki śmiertelne, które były częste na Zakopiance, już się nie będą powtarzać.

reklama

Jak powstawał tunel na S7

Umowa została podpisana w 2016. Pierwszą łopatę wbito w 2017, a 23 października 2019 przebito pierwszą nawę tunelu (w stronę Zakopanego). W 2021 zakończyło się betonowanie obudowy ostatecznej w obu tunelach.

Do wydrążenia tunelu używano ciężkiego sprzętu, ale także ok. 180 ton materiałów wybuchowych. Do budowy użyto 190 tys. m sześciennych betonu i 48 tys. ton stali.

Inwestycja kosztowała, bagatela, 2,5 miliarda złotych. Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień – Rabka-Zdrój, a więc i tunelu, jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączny koszt inwestycji wynosi 2 547 601 820,15 zł, a dofinansowanie ze środków UE 1 299 635 604,11 zł. 

Tunel na Zakopiance ma aż 2 km

Tunel ma dwie komory, tzw. nitki, o długość 2058 m, wysokość 4,7 m i szerokość użytkowej 14,9 m. W każdej komorze są po dwa pasy ruchu o parametrach 3,5 m oraz pas awaryjny o szerokości 3 m. Ten pas awaryjny daje możliwość realizacji w przyszłości trzeciego pasa. Tunel jest 95 metrów pod ziemią.

W tunelu jest ponad 3 tys. lamp, 76 wentylatorów strumieniowych, 20 wentylatorów kurtyny powietrznej i cztery wentylatory napowietrzające.

W przejściach pomiędzy tunelami zainstalowano 11 kompletów układów różnicujących ciśnienie. Wewnątrz obydwu nitek tunelu zainstalowano kamery monitoringu wizyjnego. Zapewniona jest łączność alarmowa i system ostrzegania pożarowego, czujniki dymu oraz czujniki ciepła. Znalazło się tam także 178 głośników, z których w razie konieczności będzie słychać ostrzeżenia i polecenia.

reklama

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button