Jastrzębie-Zdrój chce wprowadzić uchwałę reklamową
Jastrzębie- Zdrój – tereny zielone, strefy wypoczynku, a obok reklamy, czy przeszkadzają?
„Nie przeszkadza mi to, wręcz podoba mi się, bo jest kolorowo, idzie poczytać, gdzie co jest i na jakiej ulicy. Tym bardziej, że nie znam Jastrzębia jeszcze dokładnie. No i tak przeczytam, czy tam stadio, czy tam apteka, czy coś jest tam, czy tam.” • mówi Zofia ,mieszkanka Jastrzębia.
Takie glosy to jednak zdecydowana mniejszość.
„Jednak fajniej by było, gdyby było bez tych reklam. Człowiek przychodzi sobie, gdzieś tutaj odpocząć, pospacerować. Wiadomo w tej telewizji też jest tam dużo tych reklam, także myślę, że gdzieś mniej, ograniczona ilość byłaby fajnie.” • mówi Agnieszka ,mieszkanka Jastrzębia.
„Jest ich dosyć sporo, jeżeli chodzi o nasze miasto. Natomiast z tego co obserwujemy to poczyniły się działania w stosunku do ograniczenia tych reklam, dlatego mamy nadzieję, że rzeczywiście to troszeczkę zniknie z naszego otoczenia.” • mówi Bogusia ,mieszkanka Jastrzębia.
A te działania zostały podjęte przez miasto. Chociaż prace nad zapisami trwają już kilka lat i cały proces podzielony jest na kilka kroków.
„Uchwała reklamowa, którą chcemy w najbliższym czasie przyjąć, przedłożyć radzie miasta, najpierw podlega konsultacjom, wyłożeniu i wniesieniu kolejnych uwag, a przede wszystkim zależy nam na tym i taki cel ma właśnie ta uchwała, żeby uporządkować przestrzeń architektoniczną przede wszystkim w dzielnicy Zdrój i centrum miasta.” • mówi Anna Hetman, prezydent Jastrzębia- Zdroju
Uchwała reklamowa dotyczy trzech elementów: szyldów i reklam, obiektów małej architektury i ogrodzeń. I dla każdej z tej kategorii będą inne okresy przejściowe.
„Ogrodzenia i obiekty małej architektury w dniu wejścia uchwały nie będą wymagały okresów dostosowawczych i dostosowania do nowych warunków. Natomiast reklamy i szyldy są w trzech etapach, trzyletnim, czteroletnim i pięcioletnim. Na pierwszy rzut po przyjęciu tej uchwały reklamowej, będziemy przyglądać się szyldom i reklamom w dzielnicy Zdrój, w drugiej części reklamom i szyldom w centrum i w pozostałej części miasta.” • mówi Barbara Mirecka, naczelnik wydziału architektury
W województwie śląskim uchwały reklamowe działają już m. in w Mikołowie, Wiśle, czy Sosnowcu. Tam uchwała obowiązuje już od 2020 roku, ale tylko w teorii. Miasto przyznaje, że przez trudny okres pandemiczny, nie nakładali dodatkowych opłat na przedsiębiorców.
„Teraz dostają po głowie z kolei od polskiego rządu i są na nich poważne obciążenia finansowe, więc nadal mają taryfę ulgową. Chyba, że są w trakcie wymiany teog szyldu, albo rozpoczynają działalność, to wtedy muszą już stosować wszystkie standardy zapisane w uchwale.” • mówi Rafał Łysy, UM w Sosnowcu
W Jastrzębiu- Zdroju mieszkańcy mogą zapoznać się z ustawą do 20 listopada, natomiast uwagi mogą składać do 4 grudnia w Urzędzie Miasta.
Autor: KArolina Komada