Audyt UX – podstawowe błędy UX na stronach internetowych.
Nawet najciekawsza i najładniejsza strona internetowa, może ponieść klęskę. Wiele firm i sklepów internetowych skupia się na tym, aby czymś zainteresować potencjalnego odbiorcę. Skrupulatnie sporządzona oferta i doskonale dobrane zdjęcia, są bardzo istotnym elementem każdej witryny. Ale czy jest ona łatwa w użyciu dla każdej osoby, która na nią przejdzie? Można to sprawdzić wykonując audyt UX i dowiedzieć się, czy na stronie nie ma błędów, które sprawiają, że witryna nie wykorzystuje swojego potencjału. Dlaczego UX jest takie ważne?
UX, czyli doświadczenie użytkownika
Skrót UX oznacza angielski zwrot „user experience”. Można więc powiedzieć, że oznacza on doświadczenia użytkownika związane z danym produktem np. stroną internetową. Jednak nie są to tylko doświadczenia właściciela witryny, ale i dla jej odbiorców. To oni muszą się po niej poruszać z łatwością. Sama strona musi też być szybka i płynna, a do tego dopasowana do różnych komputerów i urządzeń mobilnych. Doświadczenie, jakie będzie miał użytkownik po kliknięciu linku musi być jak najbardziej pozytywne. Tylko wtedy wróci ponownie. Jeśli strona będzie się działać wolno, pojawią się błędy czy choćby proces zakupowy będzie trwał kilka minut, taka osoba więcej już na stronę nie wróci. Audyt UX pozwala zweryfikować takie błędy. Dlatego trzeba regularnie dokonywać analizy strony pod kątem użyteczności.
Jakie błędy najczęściej wykazuje audyt UX?
Jednym z najczęściej spotykanych błędów jest zbyt wolna praca strony internetowej. Może to być skutek zbyt dużych plików, które zostały na niej udostępnione, jak zdjęcia czy prezentacji video. Problem może też leżeć w samej budowie strony i braku optymalizacji jej parametrów. Nikt nie chce czekać wielu sekund, aż podjęta akcja dojdzie do skutku. Liczy się szybkość, a więc witryna musi być szybka i płynna w działaniu.
Wiele audytów UX wykazuje, że pojawiające się na stronie komunikaty są dla internautów mylne. Obsługa strony musi być jasna i prosta. Odbiorca musi od razu wiedzieć, że jest we właściwym miejscu i znajdzie tu to, czego szuka. Zatem aktualna oferta, informacje kontaktowe czy nawet sekcja F.A.Q. muszą być widoczne, dla osób, które tego właśnie szukają. Projekt witryny, który jest bardzo bogaty, przewiduje szereg obrazów, sekcji czy wyskakujących okienek, nie dla każdego jest czytelny. A projektując UX, trzeba mieć na względzie swoją docelową grupę odbiorców.
Jeszcze innym błędem jest niedocenienie odbiorców mobilnych. Coraz więcej osób do przeglądania internetu korzysta tylko ze smartfona. Zatem strona musi być dopasowana również do potrzeb i możliwości odbiorców, którzy korzystają z tego małego urządzenia. Oznacza to, że musi być wyświetlana w inny sposób i skupiać się na najważniejszych detalach. Z korzystaniem z urządzeń mobilnych wiąże się też jeszcze inna kwestia. Podczas gdy korzystając z internetu na komputerze, internauta najczęściej wpisuje w pasek wyszukiwania daną frazę, to korzystając z telefonu chętniej uruchomi asystenta i szybko wypowie ją na głos. Ogromnym błędem jest niedocenienie potencjału wyszukiwań głosowych. Każda strona obecnie musi być przygotowana do korzystania z niej na różnych urządzeniach i szukania informacje na różne sposoby.
źródło: artykuł partnera