reklama
Kategorie

Po chorzowskim skansenie teraz przejdziecie z wirtualnym przewodnikiem [WIDEO]

reklama

Tego w chorzowskim skansenie jeszcze nie było. Muzeum „Górnośląski Park Etnograficzny w Chorzowie” wprowadziło do swojej oferty nową mobilną aplikację wykorzystującą rzeczywistość wirtualną oraz tzw. rzeczywistość rozszerzoną

 

Wirtualny przewodnik po ekspozycji wyświetla kierunki i odległości względem poszczególnych obiektów, ale przede wszystkim pełne informacje na ich temat oraz archiwalne zdjęcia. Nowatorskim wzbogaceniem aplikacji są krótkie filmy sferyczne, przedstawiające scenki z życia górnośląskiej wsi sprzed stu lat. Dzięki zastosowaniu technologii rzeczywistości rozszerzonej w jednej z chałup znajduje się „ożywiona” izba, w której prezentowane są codzienne czynności wykonywane niegdyś przez zamieszkującą ją rodzinę. Co ciekawe, filmy te są zintegrowane z ekspozycją muzealną, płynnie łącząc świat wirtualny i rzeczywisty.

Kolejną atrakcją jest wirtualny chlewik, w którym obserwować można zrekonstruowane cyfrowo zwierzęta poruszające się w realnej przestrzeni obiektu, a całość dopełnia przestrzenny dźwięk. Znajdując się obok stodoły z Istebnej, pasjonaci techniki będą mogli obejrzeć ze szczegółami, jak wygląda i działa młocarnia, porównując prawdziwy eksponat z jego cyfrową, animowaną wersją, prezentowaną w technologii rzeczywistości rozszerzonej.

reklama

Dla najmłodszych użytkowników aplikacji przewidziano gry terenowe. Jedna z nich polega na odnajdywaniu wirtualnych zwierząt, które rozbiegły się po terenie muzeum i sprowadzeniu ich do chlewika. Dla nieco starszych zaproponowano trudniejsze zadanie – skompletowanie części młocarni, które roztargniony gospodarz pogubił w okolicznych zaroślach i zabudowaniach.

Zwiedzający mogą uruchomić aplikację na tablecie wypożyczonym w kasie muzeum lub na własnym urządzeniu – tablecie lub smartfonie z systemami Android i iOS. Ze względu na zastosowanie w aplikacji nowoczesnych technologii konieczne jest jednak spełnienie przez własne urządzenie wysokich wymagań – do prawidłowego funkcjonowania sprzęt powinien być wyposażony m.in. w mocny procesor graficzny, żyroskop i IMU oraz precyzyjny odbiornik GPS. Dla zainteresowanych zwiedzających muzeum posiada 15 tabletów w drewnianych obudowach wypożyczanych przy wejściu.

Całkowity koszt projektu to 709 098,70 zł brutto, z czego dofinansowanie ze środków unijnych wyniosło 487 189,86 zł. Nowa aplikacja mobilna jest kolejną multimedialną – po wirtualnej szafie i symulacjach dźwiękowych – atrakcją, którą wprowadzono do oferty Górnośląskiego Parku Etnograficznego. Wirtualna szafa pozwala bez zdejmowania ubrań „przymierzyć” regionalne stroje ludowe noszone na historycznych ziemiach górnośląskich. (źr:slaskie.pl)

reklama

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button