KrajRegionWiadomość dniaZdrowie

Dieta ketogeniczna: jakie są jej założenia i jak ją stosować?

Dieta ketogeniczna

 

Dieta ketogeniczna zyskuje na popularności wśród użytkowników w ciągu ostatnich lat. Jak każda dieta posiada swoich zwolenników i przeciwników, jednak ten rodzaj diety opiera się o dość proste założenia i nie musi być kolejną restrykcyjną dietą, na której nie jesteśmy w stanie wytrwać dłuższy okres czasu. Fascynaci diety niskowęglowodanowej opierają swój wybór na licznych korzyściach zdrowotnych, które udało im się osiągnąć dzięki temu sposobowi żywienia.

 

Jakie są założenia diety ketogenicznej?

 

Jak każdy zdrowy sposób żywienia, dieta „keto” wykorzystuje w swoim jadłospisie produkty jak najmniej przetworzone. Nie ma w tej sprawie złudzeń. Jeśli chcemy być zdrowi, to bez względu na wybór rodzaju diety, nie powinna ona zawierać dużej ilości słodyczy, fast foodów oraz dodatków, które w nadmiernej ilości mogą zaszkodzić ludzkiemu organizmowi.

 

Przeciętna osoba dostarcza składników odżywczych pochodzących z trzech makroskładników, jakimi są: białka, tłuszcze oraz węglowodany. Każdy z makroskładników odpowiada za pewną funkcję, które synchronicznie powodują prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Dyskusyjny moment pojawia się w momencie doboru proporcji tych makroskładników w taki sposób, aby zostały one jak najlepiej spożytkowane przez nasze organy w celu poprawi kondycji zdrowia. Na podstawie danych mówi się, że statystyczny człowiek niebędący zwolennikiem żadnego konkretnego sposobu odżywiania spożywa w ciągu dnia energię, która w 50% pochodzi z węglowodanów, 30% z tłuszczy oraz 20% z białka. Naukowcy nieustannie szukają odpowiedzi na pytanie, jaka proporcja tych procentów da najefektywniejszy efekt dla żywienia ludzkości.

 

Dieta ketogeniczna lub niskowęglowodanowa zakłada wyższość tłuszczy nad węglowodanami. Według jej założeń powinniśmy spożywać aż 80-90% energii pochodzącej z tłuszczy, a resztę powinny dopełniać białka oraz węglowodany (z naciskiem na białka).

 

Dieta niskowęglowodanowa. foto https://unsplash.com/
Dieta niskowęglowodanowa. foto https://unsplash.com/

Jak działa dieta keto i jakie są jej zalety?

 

Podczas gdy dostarczana jest niewielka podaż węglowodanów, organizm zaczyna szukać alternatywy, z której może pobierać energię, więc decyduje się na tłuszcze. Z czasem dochodzi do zjawiska zwanego ketozą, która jest procesem rozpadu tłuszczów, czego wynikiem jest zwiększone stężenie ciał ketonowych niżeli glukozy we krwi. Co więcej, można się spodziewać zahamowania uczucia głodu.

 

Zwolennicy diety ketogenicznej mówią o satysfakcjonującym spadku masy ciała i ogólnym lepszym samopoczuciu. Według lekarzy istnieją różnego rodzaju stany zdrowotne, w którym dieta niskowęglowodanowa może być wskazana. Są to między innymi: padaczka, insulinooporność, zespół Retta, stwardnienie guzowate oraz leczenie zakażeń drożdżakiem Candida Albicans. Może być także pomocna w przypadku leczenia wzdęć oraz dolegliwości trawiennych. Zanim zdecydujemy się zastosowanie tego typu diety w celach leczniczych, należy przedyskutować tę decyzję ze swoim lekarzem prowadzącym. Wdrażanie takich działań na własną rękę może przynieść więcej szkody niż pożytku.

 

Jak zbilansować dietę ketogeniczną i jakie produkty można jeść?

 

Wbrew pozorom zbilansowanie diety ketogenicznej nie musi być trudne, ale dostarczenie odpowiedniej podaży kalorii może być wyzwaniem w zależności od celu, jaki zamierzamy osiągnąć. Powinniśmy sięgać po zdrowe produkty, takie jak:

 

·      masło, smalec, oliwa z oliwek, oleje, orzechy,

·      pełnotłuste mleko, śmietana, jogurty,

·      jaja, mięso, owoce morza,

·      warzywa i owoce,

·      przyprawy.

 

Każdy posiłek należy jednak mniej więcej bilansować w wyżej wymienionych proporcjach – 10% białka, 10% węglowodanów oraz 80% tłuszczy. Zbyt duża ilość węglowodanów może doprowadzić do złamania ketozy i całe założenie diety keto może legnąć w gruzach. W stan ketozy można przejść ponownie, ale jeśli jest to możliwe, to lepiej unikać takiej sytuacji.

 

Chcę przejść na dietę ketogeniczną, ale nie mam na to czasu.

 

Popularność diety ketogenicznej podbiła nie tylko rynek konsumencki, ale także kulinarny. Naprzeciw temu wyzwaniu wyszedł catering dietetyczny, który oferuje kompleksowe usługi w zakresie dostarczania diet ketogenicznych pod drzwi klienta. 

 

Chcesz spróbować diety ketogenicznej, ale nie masz czasu lub chęci na liczenie kalorii? Skorzystaj z oferty naszego cateringu dietetycznego Masterdieta.pl.

 

Dla mieszkańców Katowic przygotowaliśmy dedykowaną podstronę, na której poznasz więcej szczegółów: https://masterdieta.pl/miasta/katowice/.

źródło: inf.pras.partnera

Tagi
Pokaż więcej

Zobacz również

1 thought on “Dieta ketogeniczna: jakie są jej założenia i jak ją stosować?”

  1. Byłam na tej diecie jakiś czas temu i w moim przypadku sprawdziła się świetnie. Chodziłam najedzona, przestałam mieć napady na słodycze, cukier ładnie się unormował, jednak zalecam ją stosować pod kontrolą lekarza.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

×

Szanowni Państwo, w związku z obowiązywaniem przepisów RODO informujemy, iż jako podmiot przetwarzający dane osobowe realizujemy swoje obowiązki zgodnie z nowymi standardami. Prosimy o zapoznanie się kliknij by zapoznać

Close