reklama
Kategorie

Dramatyczna sytuacja firm motoryzacyjnych. Fabryka Fiata zapowiedziała kolejne przerwy produkcyjne

reklama

Pogłębia się kryzys w branży automotive spowodowany przerwami w dostawach elektronicznych komponentów potrzebnych do produkcji nowych samochodów. Zarząd należącej do koncernu Stellantis fabryki Fiata zapowiedział kolejne przerwy produkcyjne i wysłanie części pracowników do Trnavy na Słowacji. Problemy Fiata rzutują na zakłady działające w branży. Braki komponentów odczuwają też inni producenci samochodów.

 

Detektyw wszech czasów powraca!!! COLUMBO tego lata w TVS!

Jak informuje Wanda Stróżyk, przewodnicząca „Solidarności” w tyskim Fiacie, do fabryki Stellantis w słowackiej Trnavie przeniesionych zostanie 120 pracowników.

reklama

– Nie będzie żadnego przymusu. Przeniesienia będą się odbywały na zasadzie dobrowolności. Z tego, co wiemy, pracodawca planuje także oddelegowanie 20 kolejnych osób do Włoch – mówi Wanda Stróżyk. Podkreśla, że zarząd fabryki poinformował o kolejnych postojach we Fiacie. – Do przyszłego czwartku zakład będzie na postojowym, a od 4 października produkcja będzie prowadzone tylko na jedną zmianę – mówi przewodnicząca „Solidarności” we Fiacie.

To bardzo złe informacje m.in. dla ponad 400 pracowników jednej z sosnowieckich spółek należących do Grupy Prima Sole Components, która niemal w 100 proc. uzależniona jest od tyskiej fabryki.

– W tej chwili nawet nie wiemy, czy będziemy pracować w przyszłym tygodniu. Sytuacja się zmienia już nie z dnia na dzień, ale z godziny na godzinę – mówi Agnieszka Marcińska, przewodnicząca międzyzakładowej organizacji związkowej „S” obejmującej m.in. pracowników Grupy Prima Sole Components. – Właściwie myślimy już tylko o tym, żeby przetrwać ten trudny czas bez zwolnień – dodaje. Zaznacza, że w tej chwili w lepszej sytuacji znajduje się druga sosnowiecka spółka Prima, która produkuje m.in. dla Volkswagena.

Z poważnymi problemami od kilku miesięcy mierzy się producent lamp samochodowych, spółka Marelli Sosnowiec Poland.

To się ciągnie od maja. Część ludzi jest na postojowym nawet po 3 tygodnie, za co dostają 80 proc. wynagrodzenia. Pracuje co czwarta z ok. 50 linii produkcyjnych. W piątki przeważnie większość załogi jest na postojowym – informuje Aleksander Jacuniak, przewodniczący zakładowej „Solidarności”. Jak zaznacza, w tej chwili spółka zatrudnia przeszło 1400 pracowników. – Wróciliśmy do stanu osobowego sprzed 2011 roku. Już nie mamy żadnych ludzi z agencji pracy tymczasowej – mówi. W jego ocenie kolejne przestoje we Fiacie mogą poskutkować dalszym ograniczaniem produkcji.

Przerwy w dostawach komponentów dezorganizują pracę nie tylko zakładom współpracującym z Fiatem, ale kooperantom innych fabryk. Producent lamp samochodowych Valeo Lighting Systems w Chrzanowie 17 września będzie miała postój. Kilka dni wcześniej, 13 września działająca w zakładzie „Solidarność” podpisała z pracodawcą porozumienie dotyczące postojów planowanych we wrześniu. Sebastian Pająk, przewodniczący „S” w Valeo informuje, że w tym miesiącu takich przerw ma być maksymalnie sześć, a daty trzech z nich już zostały wyznaczone. To 17, 23 i 24 września.

– Sytuacja jest dynamiczna. Wszystko wskazuje na to, że do końca tego roku, analogiczne porozumienia będziemy podpisywali na początku każdego miesiąca – mówi przewodniczący „S” w Valeo.

Chrzanowski zakład zatrudnia przeszło 2 tys. osób. – Za dni postojowe pracownicy dostaną 60 proc. wynagrodzenia. Mają możliwość wybrania za te dni urlopu i zachowania 100 proc. wynagrodzenia, ale wiele osób już tylu dni urlopu po prostu nie ma – dodaje Sebastian Pająk.

Źródło:Śląsko-Dąbrowska Solidarność

PRZECZYTAJ KONIECZNIE

Polscy siatkarze zdobyli w katowickim Spodku brązowe medale Mistrzostw Europy!

Będą podwyżki w JSW. W sumie w tym roku o 5 procent

W Chorzowie odbył się Bal Charytatywny Fundacji Podziel Się [WIDEO]

reklama

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button