Artykuł SponsorowanyKategorie

Hale logistyczne – rodzaje stosowanych doków przeładunkowych

Doki przeładunkowe nazywane również załadunkowymi umożliwiają bezpośredni transport towarów pomiędzy magazynem a samochodem dostawczym. To rozwiązanie wykorzystywane jest przede wszystkim w halach logistycznych, gdzie rozładunek i załadunek realizuje się kilka lub nawet kilkanaście razy dziennie. Jakie są rodzaje doków przeładunkowych i jakie powinny mieć wymiary?

 

Doki przeładunkowe to stanowiska montowane bezpośrednio przy obiektach. Mają one ułatwiać transport towarów, materiałów potrzebnych do ich wytworzenia albo gotowych paczek z hali logistycznej do samochodu dostawczego i z powrotem. Dzięki wykorzystaniu doków załadunek oraz rozładunek odbywa się szybciej, a przy tym bezpieczniej.

Budowa doków przeładunkowych

Co składa się na dok przeładunkowy? Brama przemysłowa, śluza uszczelniająca, rampa hydrauliczna, odbojniki oraz naprowadzacze kół. Podstawowym elementem doku jest brama osadzona w otworze hali. Otwiera się ją wyłącznie na czas transportu. Poza tym zostaje zamknięta, aby zredukować wypływ ciepłego powietrza z obiektu, a jednocześnie zmniejszyć ryzyko przedostawania się osób niepożądanych do środka.

Uszczelnienie nazywane inaczej śluzą lub fartuchem odpowiada za zabezpieczenie towarów przed szkodliwymi warunkami atmosferycznymi np. deszczem czy śniegiem. Rampa hydrauliczna to element pozwalający zredukować różnicę wysokości pomiędzy samochodem dostawczym a posadzką w hali logistycznej. Jej poziom wysunięcia oraz wysokość mogą być dostosowywane do aktualnych potrzeb. Rampy stosuje się przede wszystkim w halach, w których transportuje się duże i ciężkie towary.

Oprócz tego w dokach montuje się również odbojniki gumowe, które zabezpieczają rampę i jednocześnie samochody dostawcze przed uszkodzeniami mechanicznymi oraz naprowadzacze kół ułatwiające ustawienie samochodów względem otworu przeładunkowego.

Szukasz firmy budującej obiekty logistyczne albo hale magazynowe? Sprawdź kompleksową ofertę: https://commercecon.pl/obiekty-przemyslowe/hale-logistyczne/

Hale logistyczne - rodzaje stosowanych doków przeładunkowych (fot. mat. partnera)
Hale logistyczne – rodzaje stosowanych doków przeładunkowych (fot. mat. partnera)

Rodzaje doków przeładunkowych

Rodzaj doków przeładunkowych należy dobrać do przeznaczenia obiektu. Najczęściej montuje się tak zwane doki ogólnego zastosowania, ale w niektórych przypadkach konieczne jest wstawienie doków chłodnicznych pozwalających utrzymać konkretną temperaturę podczas rozładunku lub załadunku albo doków przeznaczonych dla pojazdów dwupoziomowych. Hale stalowe logistyczne wymagają czasami zastosowania konstrukcji z fartuchem pompowanym dla kurierów.

Oprócz tego ze względu na konstrukcję wyróżnia się doki otwarte lub zamknięte, zaś ze względu na usytuowanie mówi się o dokach przyłączanych równolegle lub piłokształtnie.

Wymiary doków w halach logistycznych

Wykonawca hal logistycznych już na etapie projektu musi uwzględnić umiejscowienie, typ oraz rozmiar doków przeładunkowych. Wymiary dostosowuje się m.in. do częstotliwości przeładunków, wielkości obsługiwanych pojazdów, a także rodzaju towarów i wykorzystywanych wózków transportowych. Hale logistyczne powinny mieć doki o szerokości minimum 2,5 m. Praktycznie rzecz biorąc, należy doliczyć jeszcze tak zwaną szerokość zapasową – w efekcie standardowe doki liczą 3×3 m, zaś same rampy przeładunkowe mają 2 m szerokości na 2,5 m długości.

źródło: artykuł partnera

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button