Ile zarobił Stalexport na autostradzie A4? Setki milionów. Najnowsze dane
Jest tu niemal 50 tys. pojazdów na dobę, dwa razy mniej, niż na S86. Ale zarządca autostrady A4 Katowice – Kraków ma coraz wyższe przychody – w 2022 zarobili już ponad 300 mln zł. Nowe dane.
Stalexport Autostrady podsumował wyniki za trzy kwartały 2022 roku (styczeń – wrzesień). Zarobili więcej na poborze opłat
Większy jest też ruch na autostradzie, zarówno jeśli chodzi o auta osobowe, jak i ciężarowe
Trzeba było jednak zwiększyć rezerwę na remonty nawierzchni, przez rosnące ceny w tej branży
Coraz więcej kierowców płaci za przejazd przez aplikacje
Co dalej po wygaszeniu koncesji w 2027?
Grupa Kapitałowa Stalexport Autostrady podała wyniki za trzy kwartały 2022. W skrócie: zarządca autostrady A4 Katowice – Kraków ma wyższe przychody i wyższy zysk netto w porównaniu do trzech kwartałów 2021 roku. Tu możecie skończyć czytać i zacząć złorzeczyć na niekończące się remonty, coraz wyższe opłaty i w ogóle wszystkie bolączki kierowców tu. A jeśli chcecie poznać więcej danych – czytajcie dalej.
Jak czytamy w komunikacie, przychody Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady zwiększyły się w analizowanym okresie sprawozdawczym o ok. 15,2 proc., w porównaniu do tego samego okresu roku 2021. Wyniosły 307,3 mln zł, z kolei zysk netto wzrósł o 2,1 proc. – do poziomu 99,5 mln zł.
To wynika przede wszystkim wzrostu ruchu na autostradzie wynikającego z zakończenia stanu epidemii COVID-19 i związanych z nim obostrzeń.
Ogółem natężenie ruchu na koncesyjnym odcinku autostrady A4 w trzech kwartałach 2022 roku zwiększyło się o 10,9 proc. i wyniosło ok. 47,5 tys. pojazdów na dobę. Wzrost dotyczy zarówno pojazdów osobowych (11,7 proc.), jak i ciężarowych (7,2 proc.).
Wzrost poziomu ruchu przełożył się na zwiększenie przychodów z poboru opłat za przejazd zarządzaną przez spółkę Stalexport Autostrada Małopolska autostradą A4 Katowice-Kraków. W trzech kwartałach 2022 roku wyniosły one 303,9 mln zł, o 15,3 proc. więcej niż w tym samym czasie ubiegłego roku. O 13,6 proc. wzrosły przychody z opłat za przejazd pojazdami osobowymi, natomiast o 18,2 proc. – pojazdami ciężarowymi.
Ile płacimy za przejazd A4 Katowice – Kraków?
Na wzrost przychodów z tytułu poboru opłat, poza wyższym natężeniem ruchu, wpływ miały także
zmiany stawek opłat za przejazd autostradą A4 Katowice-Kraków wprowadzone 4 lipca 2022 r.:
- • dla pojazdów kategorii 1 (z wyłączeniem motocykli) z 12 PLN na 13 PLN,
- • dla pojazdów osobowych korzystających z płatności automatycznych z 9 PLN na 10
PLN,
- • dla pojazdów kategorii 2 i 3 z 22 PLN na 24 PLN,
- • dla pojazdów kategorii 4 i 5 z 35 PLN na 40 PLN.
Na wynik III kwartałów 2022 roku wpływ miały ponadto wyższe koszty własne sprzedaży (141 mln PLN w roku 2022 vs. 89 mln PLN w roku 2021). W kosztach tych ujęto wyższe koszty z tytułu utworzenia rezerw na wymianę nawierzchni (56,8 mln PLN w roku 2022, 10,9 mln PLN w analogicznym okresie roku ubiegłego). To z kolei jest konsekwencją wzrostu cen na rynku budowlanym w perspektywie prac, jakie spółka jest zobligowana wykonać do końca okresu koncesji.
Co robił zarządca na A4 w 2022 roku? Przez trzy kwartały 2022 roku kontynuował działania dotyczące upowszechniania automatycznych metod płatności. Udział takich płatności w transakcjach ogółem wynosi już ok. 43 proc. Do operatorów videotollingu – Autopay, SkyCash oraz IKO – dołączył mPay. Użytkownikom koncesyjnej A4 udostępniono kolejne bramki do płatności automatycznych.
Obecnie na obu placach poboru opłat (w Mysłowicach i Balicach) w każdym kierunku jazdy funkcjonują po trzy linie obsługi automatycznych przejazdów z aplikacjami do videotollingu i elektronicznym poborem opłat A4Go i Telepass, w tym osobna dla pojazdów ciężarowych.
Koncesja na A4 jest do 2027. Później autostrada za darmo?
Przypomnijmy. A4 Katowice – Kraków to pierwsza prywatna autostrada w Polsce. Spółka Stalexport Autostrady uzyskała koncesję na zarządzanie nią w 1997 roku. Obowiązuje do 2027 roku. Spółka musiała też dostosować drogę do wymogów płatnej autostrady. Ta koncesja została przeniesiona w 2004 roku do specjalnie w tym celu utworzonego podmiotu – Stalexport Autostrada Małopolska S.A. Od połowy 2006 roku Spółka wchodzi w skład włoskiej grupy kapitałowej Atlantia (która m.in. zarządza lotniskami). Atlantia ma ok. 62 proc. udziałów w spółce SA, pozostałe 38 proc. należy do mniejszych akcjonariuszy.
Co po zakończeniu koncesji? – Przewiduję, że nie będziemy przedłużać koncesji dla SAM na odcinek autostrady A4 między Katowicami a Krakowem. W 2027 r. państwo polskie przejmie odpowiedzialność za zarządzanie tym odcinkiem – powiedział minister Adamczyk latem 2022. Więcej o tym pisaliśmy tu:
A4 KATOWICE KRAKÓW BĘDZIE DARMOWA?
Stalexport Autostrady S.A. pełni nadrzędną rolę w Grupie Kapitałowej koncentrującej swoją działalność na modernizacji i rozbudowie infrastruktury autostradowej. Filarami Grupy są: Stalexport Autostrada Małopolska S.A., koncesjonariusz autostrady A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem oraz VIA4 S.A., operator tego odcinka. Stalexport Autostrady S.A. jest współwłaścicielem biurowca w centrum Katowic oraz spółki zarządzającej tą nieruchomością – Biuro Centrum Sp. z o.o. Prowadzi również działalność związaną z wynajmem powierzchni biurowych i miejsc parkingowych.