BiznesKrajRemonty DrógSilesia Flesz najnowsze informacjeTechnologie

Ile zarobił Stalexport na autostradzie A4? Setki milionów. Najnowsze dane

Jest tu niemal 50 tys. pojazdów na dobę, dwa razy mniej, niż na S86. Ale zarządca autostrady A4 Katowice – Kraków ma coraz wyższe przychody – w 2022 zarobili już ponad 300 mln zł. Nowe dane.

 

Stalexport Autostrady podsumował wyniki za trzy kwartały 2022 roku (styczeń – wrzesień). Zarobili więcej na poborze opłat
Większy jest też ruch na autostradzie, zarówno jeśli chodzi o auta osobowe, jak i ciężarowe
Trzeba było jednak zwiększyć rezerwę na remonty nawierzchni, przez rosnące ceny w tej branży
Coraz więcej kierowców płaci za przejazd przez aplikacje
Co dalej po wygaszeniu koncesji w 2027?



Grupa Kapitałowa Stalexport Autostrady podała wyniki za trzy kwartały 2022. W skrócie: zarządca autostrady A4 Katowice – Kraków ma w
yższe przychody i wyższy zysk netto w porównaniu do trzech kwartałów 2021 roku. Tu możecie skończyć czytać i zacząć złorzeczyć na niekończące się remonty, coraz wyższe opłaty i w ogóle wszystkie bolączki kierowców tu. A jeśli chcecie poznać więcej danych – czytajcie dalej.

Jak czytamy w komunikacie, przychody Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady zwiększyły się w analizowanym okresie sprawozdawczym o ok. 15,2 proc., w porównaniu do tego samego okresu roku 2021. Wyniosły 307,3 mln zł, z kolei zysk netto wzrósł o 2,1 proc. – do poziomu 99,5 mln zł.

To wynika przede wszystkim wzrostu ruchu na autostradzie wynikającego z zakończenia stanu epidemii COVID-19 i związanych z nim obostrzeń.

Powiązane artykuły



Ogółem natężenie ruchu na koncesyjnym odcinku autostrady A4 w trzech kwartałach 2022 roku zwiększyło się o 10,9 proc. i wyniosło ok. 47,5 tys. pojazdów na dobę. Wzrost dotyczy zarówno pojazdów osobowych (11,7 proc.), jak i ciężarowych (7,2 proc.).

Wzrost poziomu ruchu przełożył się na zwiększenie przychodów z poboru opłat za przejazd zarządzaną przez spółkę Stalexport Autostrada Małopolska autostradą A4 Katowice-Kraków. W trzech kwartałach 2022 roku wyniosły one 303,9 mln zł, o 15,3 proc. więcej niż w tym samym czasie ubiegłego roku. O 13,6 proc. wzrosły przychody z opłat za przejazd pojazdami osobowymi, natomiast o 18,2 proc. – pojazdami  ciężarowymi.

Ile płacimy za przejazd A4 Katowice – Kraków?



Na wzrost przychodów z tytułu poboru opłat, poza wyższym natężeniem ruchu, wpływ miały także

zmiany stawek opłat za przejazd autostradą A4 Katowice-Kraków wprowadzone 4 lipca 2022 r.:

  • • dla pojazdów kategorii 1 (z wyłączeniem motocykli) z 12 PLN na 13 PLN,

  • • dla pojazdów osobowych korzystających z płatności automatycznych z 9 PLN na 10

    PLN,


  • • dla pojazdów kategorii 2 i 3 z 22 PLN na 24 PLN,

  • • dla pojazdów kategorii 4 i 5 z 35 PLN na 40 PLN.

Na wynik III kwartałów 2022 roku wpływ miały ponadto wyższe koszty własne sprzedaży (141 mln PLN w roku 2022 vs. 89 mln PLN w roku 2021). W kosztach tych ujęto wyższe koszty z tytułu utworzenia rezerw na wymianę nawierzchni (56,8 mln PLN w roku 2022, 10,9 mln PLN w analogicznym okresie roku ubiegłego). To z kolei jest konsekwencją wzrostu cen na rynku budowlanym w perspektywie prac, jakie spółka jest zobligowana wykonać do końca okresu koncesji.

Co robił zarządca na A4 w 2022 roku? Przez trzy kwartały 2022 roku kontynuował działania dotyczące upowszechniania automatycznych metod płatności. Udział takich płatności w transakcjach ogółem wynosi już ok. 43 proc. Do operatorów videotollingu Autopay, SkyCash oraz IKO dołączył mPay. Użytkownikom koncesyjnej A4 udostępniono kolejne bramki do płatności automatycznych.

Obecnie na obu placach poboru opłat (w Mysłowicach i Balicach) w każdym kierunku jazdy funkcjonują po trzy linie obsługi automatycznych przejazdów z aplikacjami do videotollingu i elektronicznym poborem opłat A4Go i Telepass, w tym osobna dla pojazdów ciężarowych.

Koncesja na A4 jest do 2027. Później autostrada za darmo?

Przypomnijmy. A4 Katowice – Kraków to pierwsza prywatna autostrada w Polsce. Spółka Stalexport Autostrady uzyskała koncesję na zarządzanie nią w 1997 roku. Obowiązuje do 2027 roku. Spółka musiała też dostosować drogę do wymogów płatnej autostrady. Ta koncesja została przeniesiona w 2004 roku do specjalnie w tym celu utworzonego podmiotu – Stalexport Autostrada Małopolska S.A. Od połowy 2006 roku Spółka wchodzi w skład włoskiej grupy kapitałowej Atlantia (która m.in. zarządza lotniskami). Atlantia ma ok. 62 proc. udziałów w spółce SA, pozostałe 38 proc. należy do mniejszych akcjonariuszy.

Co po zakończeniu koncesji? – Przewiduję, że nie będziemy przedłużać koncesji dla SAM na odcinek autostrady A4 między Katowicami a Krakowem. W 2027 r. państwo polskie przejmie odpowiedzialność za zarządzanie tym odcinkiem – powiedział minister Adamczyk latem 2022.  Więcej o tym pisaliśmy tu:

A4 KATOWICE KRAKÓW BĘDZIE DARMOWA?



Stalexport Autostrady S.A. pełni nadrzędną rolę w Grupie Kapitałowej koncentrującej swoją działalność na modernizacji i rozbudowie infrastruktury autostradowej. Filarami Grupy są: Stalexport Autostrada Małopolska S.A., koncesjonariusz autostrady A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem oraz VIA4 S.A., operator tego odcinka.  Stalexport Autostrady S.A. jest współwłaścicielem biurowca w centrum Katowic oraz spółki zarządzającej tą nieruchomością Biuro Centrum Sp. z o.o. Prowadzi również działalność związaną z wynajmem powierzchni biurowych i miejsc parkingowych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button