Jakie elementy w rowerze ulegają najszybszemu zużyciu? Fakty i mity
Regularne serwisowanie roweru jest podstawą, jeśli chcesz mieć pewność, że pojazd jest bezpieczny w użytkowaniu. A jakie elementy w rowerze ulegają najszybszemu zużyciu? Warto poznać fakty i mity związane z tym tematem!
Klocki hamulcowe – co warto wiedzieć?
W teorii części zamienne do rowerów, które wymienia się najczęściej, to klocki hamulcowe. W praktyce jednak wiele zależy od tego, jakiej jakości mamy komponenty w rowerze oraz jak użytkujemy jednoślad. Dla przykładu w rowerach miejskich, które są użytkowane na dojazdy do pracy w sezonie, a którymi użytkownicy poruszają się po ścieżkach rowerowych, wymiana klocków hamulcowych bardzo często nie jest konieczna. Brak nagłych hamowań przy dużej prędkości sprawia, że te elementy wcale nie zużywają się tak szybko.
Inaczej sprawa wygląda w przypadku rowerów użytkowanych w terenie. Jeśli jesteś zapalonym wielbicielem jazdy ekstremalnej czy lubisz wycieczki w terenie po wzniesieniach, które bywają trudne do pokonania, możesz potrzebować częstszej wymiany klocków. Wszystko z uwagi na nierówności, zabrudzenia, które dostają się do mechanizmu, ale również duże prędkości i hamowanie przy nich – to zwłaszcza zużywa klocki hamulcowe.
Warto tutaj w kilku słowach wspomnieć również o tarczach hamulcowych. Choć ich wymiana nie jest tak częsta, jak klocków, to warto trzymać rękę na pulsie. Oczywistymi wskazówkami, że tarcze wymagają kontroli i wymiany, są np. dziwne odgłosy przy hamowaniu, wyraźne przegrzewanie elementu czy zmiana jego koloru.
Pamiętaj, że kupując rower, niekiedy będzie Cię obejmować obsługa posprzedażowa rowerów i korzystając z niej bez problemu kupisz części zamienne do rowerów – warto więc na bieżąco kontrolować stan swojego pojazdu.
Opony – na co zwrócić uwagę?
Tutaj również stopień i tempo zużycia zależą w dużej mierze od tego, jak użytkowany jest rower. Opony, które nie były długo wymieniane, mają starty bieżnik – ten jest większy zwłaszcza w rowerach przeznaczonych do jazdy w terenie. Opona, która nie jest wymieniona w odpowiednim momencie, staje się podatna na uszkodzenia, np. przebicie. Jednocześnie nie jest też tak efektywna przy manewrach, czyli traci przyczepność przy hamowaniu albo nagłych zakrętach. To wszystko wpływa na pogorszenie jakości jazdy i spadek bezpieczeństwa.
Łańcuch i napęd, które wymagają uwagi
Dużym problemem może być zużywanie się łańcucha i napędu. Te dwa elementy ulegają zużyciu podczas zwykłego użytkowania roweru, wiele więc zależy od tego, jak dużo jeździsz, ale też, jak często oddajesz jednoślad do serwisu. Zużycie łańcucha można łatwo zmierzyć, a jest ono na tyle istotne, że wpływa na pracę całego układu napędowego. Zużyty łańcuch może łatwo ścierać zębatki, a wymiana całego układu jest znacznie droższa niż regularna kontrola samego łańcucha. Warto go nie tylko sprawdzać, ale również czyścić oraz smarować, aby pracował płynnie i bez zakłóceń.
Gdy wiesz, jakie elementy w rowerze ulegają najszybszemu zużyciu, jesteś w stanie łatwiej je kontrolować. W efekcie nie musisz obawiać się nie tylko o swoje bezpieczeństwo, ale i zwiększone koszty naprawy, gdy usterka zostanie przegapiona i doprowadzi do uszkodzenia kolejnych części.
– Artykuł sponsorowany –