Koniec ery spalinowych autobusów na Śląsku? Miasta kupują hybrydy i elektryczne
Województwo śląskie stopniowo odchodzi od autobusów spalinowych. Tylko w tym roku do zajezdni PKM Katowice ma trafić kolejnych dziesięć autobusów elektrycznych. O tym, że są mniej szkodliwe dla środowiska nie trzeba przekonywać nikogo, ale czy bardziej ekonomiczne? Koszt ich zakupu jest ok. dwukrotnie wyższy niż zwykłych, spalinowych pojazdów. Z kolei eksploatacja jest tańsza. Nie wiadomo jednak, czy w dłuższej perspektywie takie autobusy są bardziej opłacalne.
TOP 5 Silesia Flesz: Zapraszamy na urodziny „Covidka”! Bombelek jest z nami już rok!
Premiera TOP 5 Silesia Flesz zawsze w niedzielę o 19.50!
– Taki akumulator powinien wytrzymać nawet do 10 lat eksploatacji. Te akumulatory po tym czasie nie zużywają się całkowicie, ale spada ich wydajność. Być może wtedy nastąpi konieczność ich wymiany, ale jeszcze nie jesteśmy w stanie tego powiedzieć, bo do tej pory użytkujemy najdłużej autobusy przez okres 2 lat i do tej pory nie mieliśmy problemów z bateriami – mówi Fryderyk Mazur, PKM Katowice.
Użytkować takie autobusy będą też inne miasta, bo dzisiaj w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Śląskiego podpisano umowy na dofinansowanie zakupu autobusów elektrycznych. 32 z nich trafi do Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, 3 do Zawiercia i 2 do Czechowic-Dziedzic. Z kolei Tychy kupią 6 trolejbusów. Oprócz tego w kilku miastach zostaną zainstalowane 34 ładowarki.
– Niestety, mamy w dalszym ciągu do czynienia z przekroczeniami stężeń, zwłaszcza tlenków azotu, to nas niepokoi. Chcemy móc tutaj wyjść naprzeciwko oczekiwaniom mieszkańców. Chcemy jak najszybciej doprowadzać do tego, żeby te zanieczyszczenia redukować – mówi Michał Kurtyka, minister klimatu i środowiska.
Nowe autobusy na śląskie ulice nie wyjadą jednak tak szybko.
– Musimy ogłosić przetarg, myślę, że to jest kwestia tygodnia, dwóch, kiedy ten przetarg będziemy mogli ogłosić, rozpatrzyć oferty. Także mamy nadzieję, że łącznie z czasem produkowania 1,5 do 2 lat te autobusy pojawią się na naszych ulicach – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Łączny koszt zakupu autobusów i trolejbusów to ponad 138 mln zł, z czego ponad 114 mln to dofinansowania unijne i z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. To część programu Gepard II, ktory obejmuje transport niskoemisyjny.
autor: Paweł Jędrusik
Czeszka z COVID-19 w raciborskim szpitalu. O przyjęcie pacjentki poprosiła czeska ambasada
Lekarze z Gliwic uratowali skalp kobiecie, której włosy wciągnęła składarko-sklejarka [WIDEO]
ZTM likwiduje Punkty Obsługi Pasażera. To początek końca karty ŚKUP w obecnym kształcie