reklama
Kategorie

Nowa droga startowa w Pyrzowicach ma już 3 lata. To ona odmieniła Katowice Airport! [WIDEO]

reklama

Trzy lata temu, w czwartek 28 maja 2015 roku, do użytku operacyjnego została oddana nowa droga startowa Katowice Airport. Pierwszym samolotem, który z niej wystartował, był Airbus A320 Wizz Air do Londynu-Luton, nastąpiło to o godzinie 6:11. Jak mówią władze lotniska – to właśnie nowa droga startowa wprowadziła Pyrzowice w nową erę.

 

Budowa nowej drogi startowej Katowice Airport była jak do tej pory największą inwestycją w historii portu. Decyzja o realizacji tego projektu zapadła w 2008 roku. W ciągu zaledwie siedmiu lat, zarządzające pyrzowickim lotniskiem Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA, przygotowało przedsięwzięcie pod kątem formalnym, montażu finansowego i fizycznie je zrealizowało.

Prace na budowie nowej drogi startowej rozpoczęły się w lutym 2013 roku i trwały 710 dni. Do realizacji zadania wykorzystano m.in. 120 tys. m³ betonu drogowego i konstrukcyjnego, 56 tys. ton mieszanki mineralno – bitumicznej, 421 tys. ton kruszywa różnego pochodzenia i frakcji. Łącznie, na budowę nowej drogi startowej, zostało przywiezionych ponad 1 mln ton materiałów budowlanych. Do wykonania oznakowania poziomowego potrzebnych było 9000 kg farby. Zasilenie 1097 świateł nawigacyjnych, w które wyposażono nową infrastrukturę, zostało zapewnione dzięki obejmującej 235 km sieci kabli elektrycznych. W budowę nowej drogi zaangażowanych było bezpośrednio ponad 1 500 osób i ponad 220 jednostek sprzętu. Koszt inwestycji wyniósł 157 mln zł netto z czego 73 mln zł GTL SA skutecznie pozyskało z Funduszu Spójności Unii Europejskiej (Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko).

reklama
Nowa droga startowa w Pyrzowicach ma już 3 lata. To ona odmieniła Katowice Airport (fot.autor Marek Barciewicz)
Nowa droga startowa w Pyrzowicach ma już 3 lata. To ona odmieniła Katowice Airport (fot.autor Marek Barciewicz)

W efekcie powstała droga startowa o długości 3 200 m i szerokości 45 m. Dzięki niej, możliwe stało się wprowadzenie II kategorii operacji lotniczych, co oznacza, że lądowania mogą odbywać się przy widzialności wzdłuż drogi startowej nie mniejszej niż 300 metrów i przy pułapie chmur nie niższym niż 30 metrów. Dla porównania na wcześniej używanej drodze startowej o długości 2 800 metrów, minima dla lądowania wynosiły odpowiednio 550 metrów i 60 metrów. W dniu oddania do użytku nowej drogi startowej został podniesiony kod referencyjny pyrzowickiego lotniska z 4D do 4E. Oznacza to, że infrastruktura portu w całości przystosowana jest do przyjęcia dalekodystansowych, szerokokadłubowych samolotów o rozpiętości skrzydeł dochodzącej do 65 m. Aktualnie w Polsce tak wysoki kod referencyjny mają tylko dwa lotniska – Katowice Airport oraz Lotnisko Chopina w Warszawie.

Artur Tomasik – Prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA – o budowie nowej drogi startowej mówi: „Oddanie do użytku nowej drogi startowej było bardzo ważnym impulsem dla rozwoju pyrzowickiego lotniska. Znakomicie pokazuję to dane statystyczne. W 2015 roku, gdy ją uruchamialiśmy w Pyrzowicach obsłużono 3 miliony pasażerów. W tym roku planujemy, że będzie ich ponad 4,5 miliona. W pierwszym kwartale bieżącego roku, w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku, liczba obsłużonych w Pyrzowicach podróżnych wzrosła o 25%, przy średnim 8% wzroście odnotowanym w Europie przez ACI Europe. W ciągu trzech lat funkcjonowania nowej drogi startowej, korzystające z niej linie lotnicze przewiozły z i do Pyrzowic około 10,5 mln pasażerów i ponad 50 tys. ton cargo. Na nowej infrastrukturze wykonano prawie 100 tys. startów i lądowań. Bez wątpienie dzięki nowej drodze podnieśliśmy poziom bezpieczeństwa, ponieważ umożliwia wykonywanie startów i lądowań przy o wiele gorszych warunkach atmosferycznych niż na wcześniej używanym pasie. Oddanie do użytku nowej drogi wraz pozostałymi zrealizowanymi w minionej dekadzie inwestycjami sprawiło, że Pyrzowice są portem bez ograniczeń. Jest to możliwe dzięki temu, że fizyczny stan naszej infrastruktury jest zgodny z założeniami projektowymi, co potwierdzają audyty Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Fakt ten pokazuje jak wysoką jakość wykonania prezentują zrealizowane przez nas inwestycje, w tym nowa droga startowa. Do 2025 roku chcemy zrealizować drugi etap naszego programu inwestycyjnego. Mamy ambitne plany. Wierzę, że dzięki doświadczonemu w skutecznej realizacji inwestycji lotniskowych zespołowi, wszystkie zaplanowane projekty budowlane zrealizujemy zgodnie z założeniami.”

Budowa nowej drogi startowej była realizowana w ramach pierwszego etapu największego w historii pyrzowickiego lotniska programu rozbudowy infrastruktury. W pierwszym etapie w latach 2007-2016 GTL SA obok budowy nowej drogi startowej przygotowało pod kątem formalnym, sfinansowało i zrealizowało takie projekty jak: rozbudowa i modernizacja terminalu pasażerskiego A, budowa terminalu pasażerskiego C, nowy terminal cargo wraz przedterminalową płytą postojową dla samolotów towarowych. Powstała baza do obsługi technicznej samolotów – istniejących hangar przeszedł generalny remont, wybudowano drugi, całkowicie nowy obiekt hangarowy. Zmodernizowana została większość dróg kołowania, a stara droga startowa o długości 2 800 metrów została przekształcona w drogę kołowania. Na wschód rozbudowana została płyta postojowa nr 1, powstała także płyta do odladzania samolotów.

Aktualnie w Katowice Airport rozpoczął się drugi etap największego w historii portu budowlanego programu inwestycyjnego, który potrwa do 2025 roku. W toku jest rozbudowa płyty postojowej dla samolotów towarowych. W przyszłym roku rozpocznie się przebudowa i rozbudowa terminalu pasażerskiego B. W najbliższym czasie GTL SA rozpocznie prace koncepcyjne, które pozwolą określić ostateczną skalę inwestycji związanych z rozwojem infrastruktury terminalowej, chodzi o budowę nowego, niezależnego terminalu pasażerskiego wyposażonego w rękawy. Ponadto GTL SA chce w najbliższych latach zrealizować takie projekty jak: nowa strażnica Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej, rozbudowa bazy do obsługi technicznej samolotów, centralna wartownia, baza paliwowa, rozbudowa terminalu cargo. Nadal zwiększana będzie liczba stanowisk postojowych samolotów.

Na terenie portu inwestują też partnerzy GTL SA. Trwa budowa Hotelu Moxy (marka sieci Marriott). Inwestorem jest Chopin Airport Development. Obiekt ma zostać oddany do użytku na początku drugiej połowy 2018 roku. Ponadto dwa projekty w Pyrzowicach prowadzi Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Trwa wyposażanie w niezbędne urządzanie nowej wieży kontroli lotniska. PAŻP planuje oddać ją do użytku operacyjnego na przełomie 2018 i 2019 roku. Razem z GTL SA Agencja realizuje też przedsięwzięcie „uzbrojenia” podejścia do pasa 09 drogi startowej Katowice Airport w system ILS CAT I. Realizacja tego zadania sprawi, że pyrzowickie lotnisko będzie pierwszym portem w kraju z systemem ILS na obydwu kierunkach drogi startowej.

Katowice Airport należy do grona największych polskich lotnisk użytku publicznego. Pyrzowice są liderem wśród lotnisk regionalnych w segmencie przewozów czarterowych oraz cargo. W obowiązującym od końca marca rozkładzie lato 2018 z Katowice Airport dostępnych jest rekordowe ponad 120 kierunków regularnych i czarterowych do 31 państwa na 4 kontynentach. W roku 2018 w po raz pierwszy w historii zostanie obsłużonych ponad 4 mln pasażerów w ciągu roku. GTL SA prognozuje, że w porównaniu z 2017 rokiem, w którym to obsłużono rekordowe 3,9 mln podróżnych, w tym będzie ich o kilkaset tysięcy więcej.

(źr: GTL/Piotr Adamczyk)

reklama

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button