Nowa linia trolejbusowa w Tychach oraz zmiana trasy linii E
W poniedziałek, 23 września, zostaną wprowadzone zmiany w funkcjonowaniu komunikacji trolejbusowej w Tychach. Rozpocznie kursowanie nowa linia G. Zmieni się trasa linii E oraz organizacja odjazdów trolejbusów na Dworcu PKP.
Szpitale w woj. śląskim to umieralnie?! RAPORT MIAŻDŻY!
TOP 5 Silesia Flesz – premiera niedziela 19:50 w Telewizji TVS
Trasa linii G będzie przebiegała następująco : Sikorskiego Wiadukt – Osiedle Z1 – Osiedle Z – Jezioro Paprocańskie – Paprocany Pętla – Paprocany Dymarek – Osiedle W – Sikorskiego Kościół – Osiedle U – Osiedle L – Osiedle R – Stoczniowców 70 – Hetmańska – Harcerska – Hotelowiec – Stadion – Pływalnia – Elfów – Gen. Grota-Roweckiego – Rondo Cassino – Śródmieście – Osiedle O – Osiedle T – Paprocany Dymarek – Paprocany Pętla – Jezioro Paprocańskie – Osiedle Z – Osiedle Z1 – Sikorskiego Wiadukt.
– Aby ułatwić pasażerom orientację w kierunku jazdy trolejbusu, na wyświetlaczach prezentowane będą dwa kierunki: Hotelowiec w pierwszej części trasy oraz Sikorskiego Wiadukt w drugiej, podobnie jak ma to miejsce od kilku na okrężnej linii F – mówi Marcin Rogala – prezes Tyskich Linii Trolejbusowych.
Równocześnie ze startem linii G, zmieniona zostanie trasa linii E, która teraz będzie miała charakter okrężny, trolejbus pojedzie przeciwnie do linii G, obie linie będą się jednak wzajemnie uzupełniać na swoich trasach.
Linia E: Sikorskiego Wiadukt – Osiedle Z1 – Osiedle Z – Jezioro Paprocańskie – Paprocany Pętla – Paprocany Dymarek – Osiedle T – Osiedle O – Śródmieście – Rondo Cassino – Gen. Grota-Roweckiego – Elfów – Pływalnia – Stadion – Bielska – Begonii – Harcerska – Hetmańska – Stoczniowców 70 – Osiedle R – Osiedle L – Cztery Pory Roku – Sikorskiego Kościół – Osiedle W – Paprocany Dymarek – Paprocany Pętla – Jezioro Paprocańskie – Osiedle Z – Osiedle Z1 – Sikorskiego Wiadukt.
– Pojazdy linii E na wyświetlaczach będą prezentowały kierunek Begonii w pierwszej części trasy, a później Sikorskiego Wiadukt –dodaje prezes TLT.
Od 23 września nastąpi również zmiana organizacyjna na przystanku Dworzec PKP.
Ze stanowiska numer 1 będą odjeżdżały trolejbusy linii A i C w kierunku Begonii, Harcerskiej, Hal Targowych. Ze stanowiska numer 2 będą odjeżdżały trolejbusy linii B i D, w kierunku Hotelowca, Edukacji, Szpitala Wojewódzkiego i Osiedla O.
Uruchomienie nowej linii G i zmodyfikowanie trasy linii E pozwoli na objęcie komunikacją trolejbusową osiedli Z1, Z, W, U, L, które wcześniej nie miały do niej bezpośredniego dostępu. Z początkowego przystanku trolejbusy linii E i G będą rozpoczynały swoje kursy naprzemiennie, co pół godziny. Linie będą kursowały przez 7 dni w tygodniu.
Trolejbusy będą kursowały po nowej sieci trakcyjnej na odcinku Rondo Zesłańców Sybiru – Sikorskiego Wiadukt.
– Jej budowa trwała ponad rok. Na tym odcinku zastosowano sieć montowaną na wysięgnikach ze szkłolaminatu, co pozwoliło na zmniejszenie ilości zastosowanych słupów trakcyjnych. Drut jezdny trzymają elastyczne zawiesie typu delta, które wcześniej nie były w Tychach stosowane na taką skalę – podkreśla Marcin Rogala.
Przy okazji budowy sieci trakcyjnej, zostało wymienione oświetlenie uliczne na ulicy Sikorskiego, od pętli Paprocany do wiaduktu przy DK1. Zastosowane zostały tutaj lampy ledowe o dużej efektywności świecenia, które zapewniają dobre oświetlenie drogi i chodnika w każdych warunkach.
Jednym z elementów budowy sieci trakcyjnej była również nowa podstacja zasilająca, która znalazła się na ulicy Sikorskiego. W pełni zautomatyzowana stacja prostownikowa sterowana jest zdalnie przez pracowników zajezdni. Wyposażona w dwa zasilacze i szereg nowoczesnych rozwiązań wspomagających, pozwoli na niezawodne zasilanie nowego odcinka sieci.
Oprócz budowy nowej sieci trakcyjnej, projekt uruchomienia linii E i G zakłada jeszcze jedno ciekawe rozwiązanie.
– Na odcinku od Osiedla W do Osiedla R i z powrotem trolejbusy pojadą z wykorzystaniem zasilania bateryjnego. W tym celu zakupione zostały trzy nowoczesne trolejbusy hybrydowe wyposażone w baterie trakcyjne, które pozwalają na przejechanie blisko 30km bez podłączenia do sieci, z zachowaniem wszystkich parametrów jazdy, pełnym zakresem mocy, działającą klimatyzacją lub ogrzewaniem. Dużym ułatwieniem dla kierowców jest to, że zarówno odłączanie od sieci trakcyjnej, jak i późniejsze podłączanie jest w pełni zautomatyzowane i nie wymaga od kierowcy wychodzenia z kabiny – mówi Andrzej Dziuba – prezydent Tychów.
Trolejbusy te kursują po Tychach od kilku miesięcy, a teraz dwa z nich zostaną na stałe przypisane do obsługi linii E i G.
Uruchomienie nowej linii to nie koniec zmian. Kolejnym etapem rozwoju tyskiej sieci linii trolejbusowych będzie przedłużenie linii B do przystanku Sikorskiego Wiadukt. Linia obecnie kończy bieg na pętli Paprocany i póki co tak pozostanie. Jej przedłużenie będzie możliwe dopiero po wygospodarowaniu dodatkowego miejsca postojowego w rejonie przystanku końcowego Sikorskiego Wiadukt.
Cała inwestycja związana z uruchomieniem linii E i G – budowa nowej sieci trakcyjnej wraz z podstacją zasilającą, modernizacja fragmentu istniejącej sieci, wymiana oświetlenia ulicznego i zakup dwóch elektrobusów i trzech trolejbusów hybrydowych do obsługi nowych połączeń – współfinansowana jest ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Infrastruktura i Środowisko ( dofinansowanie 75 %). Całkowity koszt inwestycji to blisko 23 miliony złotych.
Kaczyński ostro: Odrzucamy postkolonialną koncepcję Polski jako kraju taniej siły roboczej [WIDEO]
Cmentarz dla zwierząt w Katowicach? Chcą go radni, projekt już jest
źr. UM Tychy