Otwarcie odcinka Drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna coraz bliżej
Otwarcie nowo wybudowanego, rybnickiego odcinka Drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna coraz bliżej. Pojedziemy nią prawdopodobnie już w drugiej połowie kwietnia.
TOP 5 Silesia Flesz: Śląsk i Zagłębie w obliczu epidemii!
TOP 5 Silesia Flesz – premiera w każdą niedzielę o 19:50 w Telewizji TVS
Wciąż trwają procedury odbiorowe tej największej w historii Rybnika inwestycji drogowej. Wojewódzcy inspektorzy nadzoru budowlanego zakończyli już odbiór praktycznie wszystkich obiektów inżynieryjnych – 10 wiaduktów i 2 mostów. Wyjątkiem jest największy (i najdroższy) wiadukt, czyli estakada nad międzytorzem, pomiędzy węzłami „Chwałowicka” i „Śródmiejska”. Kompleksowo został odebrany pierwszy odcinek części drogowej – fragment od Żor do Węzła „Gotartowicka”.
Z początkiem przyszłego tygodnia ruszą odbiory zbudowanych wzdłuż trasy 12 zbiorników retencyjnych i przepompowni. Na finiszu są również uzgodnienia związane z kładką rowerową w pobliżu Drogi Śródmiejskiej.
– Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z naszymi oczekiwaniami, w połowie przyszłego tygodnia będzie można zgłosić ostateczne zakończenie robót budowlanych. Po upływnie 14 dni, kiedy to uprawomocnią się wszystkie decyzje administracyjne, droga zostanie dopuszczona do ruchu – zapowiada Jacek Hawel, naczelnik Wydziału Dróg UM.
Integralną częścią realizowanej inwestycji drogowej jest również zagospodarowanie zieleni – wykonawca dokonał nasadzeń drzew i krzewów oraz obsiania skarp. W tym ostatnim nieco wsparło go miasto, realizując eksperymentalny pomysł zastąpienia trawy mieszanką roślin, nie wymagających szczególnych zabiegów pielęgnacyjnych:
– Przekazaliśmy wykonawcy drogi nasiona specjalnej mieszanki z mikrokoniczyną i koniczyną zwyczajną, którą obsiane zostaną niektóre skarpy. Chodzi o to, by utrzymanie drogi nie generowało dodatkowej pracy i kosztów, związanych z koniecznością częstego koszenia. Ze względu na wysokość skarp i relatywnie trudny teren, ten pomysł to eksperyment. Mamy nadzieję, że będzie udany – mówi Joanna Kotynia, dyrektor Zarządu Zieleni Miejskiej.
Rybnicki odcinek Drogi Regionalnej to 10,2 km trasy dwujezdniowej, wzdłuż której powstało m.in. 5 węzłów drogowych, 11 wiaduktów i 2 mosty, a także liczne ekrany akustyczne, zbiorniki retencyjne, sieć kanalizacji deszczowej, przepusty i przejścia dla zwierząt. Integralną częścią inwestycji jest również budowa Drogi Śródmiejskiej na odcinku od Węzła Śródmiejskiego do skrzyżowania z ulicą Obwiednia Południowa.
Budowa Regionalnej Drogi Racibórz-Pszczyna rozpoczęła się w kwietniu 2017 roku. Inwestycję realizowało wyłonione w przetargu Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR Sp. z o.o. z Zawiercia.
Łączna wartość projektu to 433.700.000 zł, z czego 289.989.933 zł to dofinansowanie z funduszy europejskich (najwyższe w historii miasta).
Zakaz wychodzenia z domu: Ulice puste, ale policji pełno [WIDEO]
Śląskie: 10 nowych przypadków koronawirusa i kolejny ozdrowieniec!
Śląskie: Przez koronawirus budżety miast czeka zagłada? Na pewno głębokie cięcia
źr. UM Rybnik