Pakiet mobilności 2022. Czym jest i jakie zmiany zawiera?
W lutym 2022 roku światło dzienne ujrzały nowe zmiany powiązane z Pakietem mobilności. Większość z nas wie, że pakiet ten zawiera wszelkie regulacje odnośnie do czasu pracy kierowców, ich delegowania, a także przewozów kabotażowych. Z pewnością jest to niezwykle interesujący temat zarówno dla osób pracujących za kółkiem, jak i tych, którzy je zatrudniają. Nie jest tajemnicą, że nieznajomość prawa szkodzi, dlatego warto bliżej zapoznać się z tym tematem. Sprawdź sam, co warto wiedzieć na ten temat!
Czym jest pakiet mobilności?
W lipcu 2020 roku światło dzienne ujrzał tak zwany pakiet mobilności, za którym stał Parlament Europejski. Znajdują się w nim wszelkie regulacje prawne odnoszące się do transportu drogowego, a zadaniem samego pakietu jest poprawa warunków pracy kierowców, które wcześniej dalekie były od ideału. Czego dotyczą przepisy pakietu mobilnego?
- Kabotażu,
- pracy kierowców – ich odpoczynku oraz godzin jazdy,
- tachografów,
- delegowania kierowców,
- działalności przedsiębiorstw transportowych.
Wielu polskich przewoźników przyznało, że takie przepisy znacząco podnoszą koszty działalności oraz zmniejszają konkurencyjność. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że za sprawą owych regulacji, zagraniczni kierowcy realizujący przejazdy w innych krajach, będą otrzymywali pensję adekwatną do tej, jaka w tych państwach obowiązuje.
Początkowe zmiany, czyli co wprowadził pakiet mobilności w 2020 roku?
Pierwsze przepisy z pakietu mobilności weszły w życie dnia 20 sierpnia 2020 roku. Jak wyglądają?
- Powrót do bazy. Pracodawca zobowiązany jest zorganizować pracę kierowcy w taki sposób, aby raz na cztery tygodnie miał on możliwość wykorzystania tygodniowego odpoczynku w siedzibie przewoźnika lub swoim własnym domu. Na tym nie koniec, po dwóch skróconych tygodniowych odpoczynkach, zatrudniony może wrócić do siebie, zanim rozpocznie się regularny odpoczynek.
- Odpoczynek tygodniowy. Zatrudniony kierowca ma prawo odebrać dwa skrócone odpoczynki tygodniowe z rzędu. Jest jednak jeden warunek takiego działania, rekompensata nie może zostać zrekompensowana równoważnym okresem odpoczynku, jaki zostanie wykorzystany jednorazowo przed upływem 3 tygodni. Na tym nie koniec, musi ona mieć także miejsce przed regularnymi odpoczynkiem tygodniowym, a także być połączona z odpoczynkiem, który nie trwa krócej niż 9 godzin.
- Dłuższy czas jazdy. Pakiet mobilności wprowadził możliwość wydłużenia o godzinę dnia lub tygodnia pracy. Jest to jednak możliwe tylko wtedy, gdy kierowca zamierza dotrzeć do bazy lub w swoje miejsce zamieszkania, celem odebrania tygodniowego odpoczynku. Co więcej, jazda może być dłuższa nawet o dwie godziny, jeśli kierowca zmierza na regularny odpoczynek tygodniowy.
- Przerwa w czasie pracy. Kierowca w przypadku, gdy pracuje w kilkuosobowej załodze, ma możliwość odbyć 45-minutową przerwę, kiedy inny zatrudniony prowadzi pojazd.
Nowe zmiany w pakiecie mobilności – co weszło w życie w roku 2022?
2 oraz 22 lutego światło dzienne ujrzały zupełnie nowe zmiany w pakiecie mobilności. Co warto wiedzieć na ten temat?
- Wpis w tachografie. Kierowca, który wjeżdża do nowego kraju, zobowiązany jest zatrzymać się tak szybko, jak to możliwe, aby odnotować to w tachografie.
- Wynagrodzenie delegowanych zatrudnionych. Kierowcy muszą otrzymywać wynagrodzenie, takie, jakie obowiązuje w kraju, w którym się poruszają.
- System IMI. Wszystkie firmy transportowe zobowiązane są zgłaszać do systemu ogólnoeuropejskiego delegowanych kierowców, którzy wykonują cross trade oraz przejazdy kabotażowe.
- Kabotaż. Wszyscy zatrudnieni, którzy wykonują przewozy kabotażowe, muszą raz na 8 tygodni zjechać do bazy w swoim kraju.
- Baza firmy transportowej. Baza firmy przewozowej musi posiadać nie mniej miejsc postojowych niż ⅓ posiadanej floty pojazdów.
Jak widać, przepisów jest naprawdę wiele, aczkolwiek stosowanie się do nich to absolutna konieczność. W przeciwnym razie można narazić się na mandat w wysokości od 50 złotych za przekroczenie odpoczynku w kabinie pojazdu do nawet 3000 złotych dla pracownika za brak odpowiedniej dokumentacji.
Artykuł powstał przy współpracy z giełdą transportową samochodów https://prilo.com
źródło: artykuł partnera