Postęp prac na budowie nowego mostu w Częstochowie
Budowa nowego mostu nad torami kolejowymi pomiędzy ulicami 1 Maja a Krakowską w Częstochowie wkracza w kolejny, kluczowy etap. Niemal cała konstrukcja przyszłego obiektu jest już zainstalowana w docelowej lokalizacji i gotowa na dalsze prace budowlane.
Proces montażu elementów konstrukcyjnych, ze względu na ich gabaryty oraz bezpośrednie sąsiedztwo czynną linii kolejowej, był wymagającym przedsięwzięciem.
- Mieliśmy to podzielone na etapy – wyjaśnia Marcin Sosiński z firmy Primost Południe, głównego wykonawcy robót. – Pierwszy montaż belek odbył się na przęśle skrajnym pod koniec stycznia. Dźwigary, które przyjechały z Luksemburga, połączyliśmy za pomocą stężeń w tandem. Przy użyciu żurawia o dużym udźwigu, zamontowaliśmy na przęsło skrajne. Następnie, we współpracy z koleją, mając zabukowane wyłączenia z ruchu, nastąpił dalszy montaż – dodaje.
Postępy na placu budowy wizytował prezydent Częstochowy, Krzysztof Matyjaszczyk, który podkreśla znaczenie tej inwestycji dla układu komunikacyjnego miasta.
- To bardzo pokrzepiający widok, bo pokazuje, jak będzie przebiegać nowe połączenie pomiędzy Rondem Mickiewicza a ulicą Ogrodową, Krakowską i DK-91. Mieszkańcy mogą już teraz wyrobić sobie zdanie na temat tej arterii. Liczymy na to, że dzięki temu połączeniu zmniejszy się natężenie ruchu wzdłuż linii tramwajowej oraz w II Alei NMP. Ponadto inwestycja może tchnąć nowe życie w okoliczne tereny – podkreśla prezydent.
Przypomnijmy, że na terenie budowy nowego Ronda Mickiewicza pojawiły się już pierwsze warstwy nowej nawierzchni jezdni. Wykonawca planuje wkrótce rozpocząć prace bitumiczne po drugiej stronie torów, gdzie powstaje połączenie nowego śladu drogi z ulicami Krakowską i ks. Wróblewskiego.
Cała inwestycja, której wartość wynosi ok. 95 mln zł, ma zostać ukończona w pierwszym kwartale 2026 roku. Dofinansowanie z programu Polski Ład wynosi 60 mln zł, natomiast reszta środków pochodzi z budżetu miasta Częstochowy.